Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




filosofie-i-skripta-k-hauzer-z-bigl

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (124.31 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Alternativou myšlení mýtického je postoj víry, jak jej máme doložen poprvé u prorockého myšlení starého Izraele. Prostřednictvím téhož média - narace - se víra vztahuje nikoli ke skutečnosti dokonané ("staré"), nýbrž podstatně nedokonané, "nové" ("nová země a nová nebesa", "co lidské oko nevidělo a ucho neslyšelo"). Věci příští (eschata), příchod (adventus) se pak z pohledu lineárního času stávají umístěny do blíže neurčené budoucnosti ("jen Otec ví, kdy tyto věci nastanou") - avšak analogicky k mýtické praminulosti, budoucnost víry je budoucností "pravou": nelze ji anticipovat, předvídat, ani v náznaku vyvodit z minulé zkušenosti.

O tom, do jaké míry jsou oba předchozí postoje živé dodnes - redukované do časové osy dokonce i v myšlení současné vědy - není snad třeba diskutovat.

O filosofickém myšlení je možno mluvit teprve tehdy, když myšlení samo se stane předmětem myšlení: "moudrý se liší od člověka zkušeného tím, že zná důvody svého vědění" (ARISTOTELES). Filosof explicitně realizuje "vědoucí nevědění" - není ani tím, kdo neví, že neví, ani si nemyslí, že by všechno věděl: je "milovník moudrosti", neboli chce znát důvody a meze svého vědění. Pro tuto filosofickou reflexi je médium mýtu a víry - narace - nepoužitelné, proto její úspěch je spojen s vynálezem a rozpracováním pojmového myšlení.

Na rozdíl od symbolického vyprávění mýtu se kritériem pravdivosti stává rozumná řeč - logos - řeč mající smysl, neboli řeč, vystihující uspořádání části v celku. Tento nový požadavek s sebou nese nový problém, jenž se stal pro filosofické - a tedy i vědecké - myšlení rozhodujícím: snahu po postižení celku, jež v konečném důsledku vede k nezbytnosti porozumět Celku původnímu, jenž není již částí žádného dalšího nadcelku. Vědět, že nevím v sobě zahrnuje vědět, že bych měl a mohl vědět, že části jsou uspořádány v celku, ale není zřejmé jak. Tušení uspořádání znamená, že ve vědoucím nevědění je celek jaksi dán předem, ačkoli není dosud vysloven; vyslovení celku (v rámci požadavku rozumné, "smysluplné" řeči) pak znamená zařazení celku v rámci celku: paradoxní, marná snaha po vyslovení nevyslovitelného.

1.2 Věda jako vědění

Problém Celku, jednou vysloven, nás už trápit nepřestane: na jeho řešení záleží doslova všechno - úloha a meze vědy (a filosofie), smysl či absurdita lidského údělu, pochopení toho, co člověk je a co může nebo nemůže být -; jakmile jsme přijali, že nás uspokojí pouze "rozumná řeč", nemůžeme pokládat žádnou otázku za rozumně zodpovězenou, pokud se odpověď výslovně nevztáhne k Celku všeho.

Z tohoto zorného úhlu se rázem stává pochopitelnou až obsesivní snaha prvních filosofů po nalezení arché - prapočátku neboli počátku všeho počínání. Narace se děje mezi dvěma termíny (původně: mezník, kámen rozhraničující pozemky), neboli konci: počátkem a koncem (čili: koncem od něhož a koncem k němuž). Narace mýtická klade důraz na počátek (mnoho mýtických vyprávění začíná formulí: Na počátku...), narace víry na konec (eschata = věci poslední); prvokřesťanská syntéza pak podivuhodně spojila obojí: Kristus je "alfa i omega, první i poslední, ten, jenž přišel a jenž přijíti má". Prapočátek řeckých filosofů vyjadřuje podobnou zkušenost pojmově: také pojem je vymezen termíny, konci (= finis, viz: definice), nikoli však jako vyprávění, ale jako část v Celku. Celek jako celek všech částí už nemůže být částí žádného dalšího celku (je "absolutní"), je tedy a-limitní (limes - mez, hranice), neohraničený, bezmezný, in-finitní (finis - konec), nekončící, bezkonečný.

Témata, do kterých materiál patří