Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázky ke zkoušce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (47.62 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zkouška, otázky + odpovědí
  • Rozsah pozornosti – je omezený, současně můžeme postřehnout 6-7 prvků

  • Rozlišujeme bezděčnou pozornost (něčeho si všimneme, nějaká změna v prostředí) a záměrnou pozornost (pracovní činnost, učení)

    1. Skupinová konformita – viz otázka č. 2

    2. Sociální inteligence, EQ

    • Mnozí jedinci i s vysokou úrovní obecných intelektových schopností mají problémy v praktickém životě v komunikaci s druhými lidmi, nedokáží se prosadit, uplatnit ve firmě. Chybí jim sociální vcítění, obratnost v navazování a udržování kontaktů.

    • Všechny tyto sociální schopnosti potřebné pro dobré a úspěšné vztahy s druhými lidmi, zahrnujeme pod pojem sociální inteligence. Jsou to schopnosti, které jsou pro uplatnění v životě stejně důležité jako vědomosti.

    • Měření EQ – testy těchto schopností nejsou standardně vydávány a používány. Publikace, které se testováním OQ zabývají, jsou spíše určeny k individuálnímu rozvíjení vlastních schopností v pěti základních oblastech:

      • Sebevědomí

      • Organizace vlastního života

      • Motivování sebe sama

      • Empatie

      • Angažovanost v kontaktu s druhými lidmi

    1. Jung – dimenze – otázka č. 6

    2. Tvarová psychologie

    • Výchozí myšlenkou představitelů (M. Wertheimer, K. Koffka, W. Kohler) tvarové psychologie, která vznikla v Německu koncem 19. Století, je předpoklad, že psychické celky nejsou vytvářeny spojování, asociacemi, jednotlivých prvků, ale že existují předem, jako dobrý tvar v myšlenkách a že člověk v průběhu vnímání vlastně tyto dobré tvary ve svém okolí nalézá. Předpoklad, že působí tato cílová zaměřenost, která řídí myšlenkový proces, dokazovali množstvím experimentů. Známé jsou jejich experimenty ve vnímání figur na pozadí, nedokončených figur, atd. Zjistili, že člověk tíhne k doplňování struktur a figur, které jsou rozpojené, má tendenci spojovat jednotlivé body a dávat jím význam.

    • Známé jsou zejména experimentální práce Wolfganga Kohlera se šimpanzi z 20. Let 20. Století. Na základě těchto výzkumů formulovat nový princip učení – tvůrčího řešení situace – vhledem.

    1. Mimika

    • Mimika (výraz tváře) představuje základnu především pro vyjádření emocí. Zajišťuje jí velké množství mimických svalů a na rozdíl od pohybů celého těla je poměrně dobře hratelná

    1. Nedirektivní přístup

    • Carl. R. Rogers se hlásil k filosofii existencionalismu, zdůrazňoval jednotu a jedinečnost každého člověka jeho přístupu se říká nedirektivní nebo na člověka zaměřená terapie.

    • Věří, že každý člověk má ve svém nitru nesmírné schopnosti sebeporozumění a proměny vlastního sebepojetí, základních postojů a jednání zaměřeného na vlastní self. Tyto možnosti mohou být využity v definovatelné atmosféře, ve které vládnou podporující psychologické vztahy.

    • Shrnuje tři nejdůležitější podmínky, které platí v jakémkoliv vtahu, kde jde o rozvíjení osobnosti

      • Podmínka kongruence, shody mezi tím co terapeut prožívá a tím jak tyto prožitky umí sdělit klientovi, jde o tom, umět být sám sebou

      • Podmínkou pro vytvoření atmosféry změny je bezpodmínečné přijímání jedince takového, jaký je, i s jeho aktuálními pocity, rozpaky, odporem, strachem, zlostí, nebo láskou a odvahou

      • Podmínkou vzájemného vztahu je empatické porozumění

    Témata, do kterých materiál patří