Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázky ke zkoušce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (47.62 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zkouška, otázky + odpovědí
  • Každé kultuře je vlastní určitý systém komunikace, který zahrnuje nejen jazyk, ale i specifická gesta a způsoby chování vůbec, jejichž význam může příslušníkům jiných kultur unikat.

  • Formy komunikace

    • Neverbální

    • Verbální

    • Metakomunikace – používá prostředky, které upřesňují nebo mění následující, někdy i současně probíhající činnost

  • Komunikační prostředky podle smyslového orgánu, na který působí:

    • Akustické

      • Řeč

      • Neverbální složky (hlasitost, výška)

    • Vizuální

      • Pantomimika

        • Mimika

        • Gesta

        • Postoje

      • Proxemika – rozmístění účastníků v prostoru

      • Předměty kolem nás

    • Taktikální

      • haptika - dotek

    • Olfaktorické

      • čichové

  1. Vlastnosti tvořivosti pod Guilforda – viz otázka č. 5

  2. W. Wundt a jeho přínos pro psychologii

  • Za počátky vědecké psychologie je považování založení prvního Psychologického institutu roku 1879 v Lipsku. Lékař a fyziolog W. Wundt, který ho založil, se věnoval především poznávání základních prvků duševního dění, počitků, emocí, pocitů, vnímání, představování si dřívějších vjemů a řečí, které se podle něj spojují do vyšších celků na základě asociací. Se zkoumáním jednotlivých prvků souviselo i odhalování zákonitostí, jak se tyto prvky spojují do složitějších psychických činností. Na základě experimentů byly formulovány asociační zákony jako obecné principy psychické činnosti. To, co jsme dříve vnímali, si spojujeme – probíhá asociace, s něčím současně vnímaným podle nějaké povrchní podoby, zákon podobnosti, nebo protiklad – zákon kontrastu.

  • Z asocianismu vycházel německé psycholog Hermann Ebbinghaus, zkoumal učení a pomě pro slovní látku, kolika opakování je třeba k osvojení textu, kterému rozumíme a kolik k osvojení nesmysleného textu, jak rychle se zapomíná atd.

  • Později byly zkoumány i funkce jednotlivých oblastí mozku, včetně rozdílných hemisfér.

  1. Pozornost a biorytmy

  • Je nejdůležitějším duševním stavem, který ovlivňuje aktuální funkční zdatnost jedince, působí silně na průběh a výsledky jeho činností, uplatňuje si v poznávání.

  • Je funkcí celkového stavu organismu a zvláště některých oblastí centrálního nervového systému, z fyziologického hlediska jde o stav aktivace. Aktivace CNS se plynule mění v průběhu dne (biorytmy) i v průběhu delších časových úseků.

    • Bezvědomí

    • Nejnižší přirozený stupeň aktivace je hluboký spánek

    • Ztráta vědomí vnějšího světa, sny

    • Snížené stavy aktivace – přechod spánek, bdění, denní snění, nebo stavy únavy

    • Střední aktivace – stav, kdy se cítíme svěží

    • Zvýšená aktivace – stav zvýšeného napětí

    • Vysoká aktivace – organismus připraven k maximálnímu výkonu

  • Vlastnosti pozornosti:

    • Přepojování pozornosti mezi dvěma činnostmi

    • Výběrovost pozornosti – všímání jen některý objektů

    • Kolísání pozornosti – během delší činnosti se na některé části soustředíme dobře, ale po chvíli aktivace poklesá

Témata, do kterých materiál patří