Otázky ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Fáze tvůrčího procesu – viz otázka č. 5
Asertivní dovednosti = praktický způsob komunikace a jednání
Pokažená gramofonová deska
Technika, která nás klidným opakování toho, co chceme, učí vytrvalosti v prosazování svého. Není přitom nutné mít přepravené argumenty. Umožňuje ignorovat manipulaci a trvat na svém.
Otevřené dveře
Dovoluje nám akceptovat manipulativní kritiku bez úzkosti či obran tím, že klidně přiznáme svému kritikovi, že v tom co říká, může být něco pravdy. Neposkytujeme mu tím žádné posílení.
Sebeotevření
Usnadňuje sociální komunikaci a redukuje manipulaci tím, že sdělíme skutečné aspekty (kladné, nebo i záporné) naší osobnosti i chování.
Volné informace
Snižuje plachost při zahajování rozhovoru a usnadňuje jej oběma stranám tím, že se snažíme rozpoznávat zajímavé informace o partnerovi a zároveň nabízet některé o sobě.
Negativní asertivita
Technika, při které přijímáme naše chyby a omyly aniž bychom se museli omlouvat.
Negativní dotazování
Aktivní podpora kritika s cílem získat informace nebo je vyčerpat.
Selektivní ignorování
Umožňuje vyrovnávat se s kritikou, kdy na manipulativní kritiku nereagujeme, jenom dáme najevo, že jsme slyšeli.
Přijatelný kompromis
Pokud není v sázce sebeúcta, je vhodné nabídnout přijatelný kompromis.
Definice učení a druhy
Učení u člověka urychluje proces zrání, ale může působit až na určité úrovni zralosti nervové soustavy. Má největší význam z vnějších vlivů na utváření osobnosti jedince. Projevuje se přetrvávající změnou v duševní činnosti jedince, navozenou psychologickým účinkem zkušenosti.
Učení nahodilé – zkušenost s ohněm, traumatizující zážitky z autohavárie) a soustavné – socializační učení, záměrná výchova
Učení senzomotorické – učení se činnostem
Učení se poznatkům – osvojení poznatků v přírodě, společnosti, technice…
Učení se metodám řešení problémů – používání matematických vzorečků
Učení se „umění žít mezi lidmi“, sociální učení
Napodobování – kopírování
Zpevňování – systém odměny a trestů
Učení se identifikací – vnitřní ztotožnění se se vzorem
Zástupné učení – do určité míry nahrazuje vlastní zkušenosti
Anticipační učení – chování podle toho, co se ode mě očekává
Brainstorming
Metoda řešení konkrétních úkolů.
Na samém počátku je nejdůležitějším počinem správná volba zapisovatele. Ten musí být schopen naprosté nestrannosti a mít přirozenou autoritu.
V Jeho první fázi členové týmu ventilují, jaké problémy pociťují. Vedoucí týmu je zapisuje. Po vyčerpání vhodných témat přidělí každému ze skupiny určitý počet bodů k označení těch problémů, které vidí jako stěžejní. Tyto body jsou pak sečteny a dále se pracuje pouze na problému, který vyhrál.
V druhé fázi se všichni soustředí na zvolený problém a objasní si, oč jim vlastně jde. Dále pak všichni navrhují možná řešení. Zde musí vedoucí diskuse v jisté fázi vývoje počítat s určitým opadnutím zájmu a nátlakem skupiny na ukončení druhé fáze. Na závěr opět každý oboduje. Vybereme několik nejlépe hodnocených řešení a s těmi budeme pracovat dál.
Při třetím kroku odhlédneme od druhé fáze a vrátíme se k samostatnému problému. Musíme stanovit kritéria jeho kladného vyřešení. Snažíme se volit ta nejvíc závažná, ale čím více jich máme, tím lépe, Je zde nutná naprostá upřímnost.
Ve čtvrté fázi sestavíme tabulku, kde ve sloupcích budou zapsána jednotlivá kladná kritéria, v řádcích pak ta nejlepší řešení z druhého kroku. Potom už pouze jedeme po řádcích a tam, kde řešení splňuje kritérium, děláme plus, kde nesplňuje pak mínus. Může se nám stát, že zjistíme, že s některým ze zvolených kriterií nemůžeme takto pracovat. Pak jej škrtneme v celém sloupci a snažíme se nalézt jiné.
V posledním kroku vybíráme z navržených řešení to, které zaznamenává nejvíc kladů.