Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázky ke zkoušce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (47.62 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zkouška, otázky + odpovědí
  • Regrese a fixace

Když ohrožení na určitém vývojovém stadiu příliš zesílí, má ego tendenci regredovat – vrátit se, k nižšímu stadiu, které bylo méně stresové. Regrese je dočasná, ale každý jedinec má svoje typické způsoby uklidňování, ke kterým se vrací.

  • Alfréd Adler (1870 – 1937)

Byl zakladatelem druhé vídeňské psychologické školy, za základní význam v životě člověka považoval usilování o moc a o společenské postavení. I v jeho teorii se teda odráží vlastní životní zkušenosti a vlastní hodnoty.

  • Individuální psychologie

Hlavním předpokladem Adlerovy teorie je pocit méněcennosti, které pramení v dětství, z přirozené fyziologické slabosti dětského těla. Celý vývoj jedince je usilováním o překonání méněcennosti, získání sociální převahy, nadřazenosti nad ostatními, usilováním o moc.

Podle zaměřenosti rozlišuje buď sobecké, antisociální usilování o moc, kdy se jedinec stává nesnášenlivým, popudlivý, má stále pocit křivdy a tyranizuje tak ostatní lidi. Děti rozmazlené či naopak nechtěné se podle Adlera nenaučí dobře spolupráci. Zdravá podoba usilování o nadřazenost je podle něho totožná s růstem osobnosti, se sebeuskutečňováním, s rozvojem sociálního citu, schopností spolupráce. Způsob jaký člověk usiluje o kompenzaci, souvisí s tím, co kdo od života očekává, jaké si klade cíle a také v jakém je pořadí mezi sourozenci a jak se o dosažení svých cílů od dětství musel snažit.

  • Karl Gustav Jung (1875 – 1961)

Byl nekonvenční Švýcar, začleněný dobře do vážené společenské vrstvy, protože jeho otec byl duchovním, Jung byl přijímán širokou kulturní i odbornou veřejností, a byl finančně nezávislý. Několik let se přátelil s Freudem, ale jejich názory se rozcházely a proto Freud měl sklon příliš prosazovat svou autoritu, skončilo i jejich přátelství.

  • Analytická teorie

Jung přejal některé termíny a principy psychoanalýzy, ale pojímá je jinak. Především nepokládal sexuální pudy za určující činitel lidského chování. Rozšířil obsah jedincova individuálního nevědomí, o kolektivní nevědomí, které pojímá jako zdroj energie i možné moudrosti.

Lidskou osobnost psyché, považuje za složitou samostatnou soustavu, čtyř hlavních subsystémů:

  • Nevědomí kolektivní

Je část nevědomí obohacená o pozitivní i negativní zkušenosti mnoha předchozích generací, nejen lidských, ale dokonce i zvířecích předchůdců jedince. Je zděděná uchovává mnohá tajemství, prapůvodní představy a principy, spjaté s přírodními jevy a nabité silným emočním obsahem, které Jung nazývá archetypy.

Archetypy si můžeme přestavit jako jádro představy, osu krystalů, obecně platné dávné skryté principy. Př. ANIMUS (princip mužství) ANIMA (princip ženství)

  • Nevědomí osobní

Jedinec získává v průběhu vlastního života, je tvořeno, podobně jako ve Freudově pojetí, potlačenými a vytěsněnými zážitky, city, myšlenkami, které zmizely z vědomí do nevědomí. Osobní nevědomí obsahuje i mnoho nedořešených problémů, komplexů, které mohou být pro osobní využití jedince škodlivé.

Témata, do kterých materiál patří