podklady k testu 1 z psychologie - tahák k ostrým testům
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kolem 12.-15. měsíců věku, již většina dětí začala chodit, ovládá dostatečně ruce (jemnou motoriku), takže dokáže sbírat pak drobné předměty jako hrách, malé kostičky, zkouší odšroubovávat víčka, zkoumá všechny otvory (hlavně zásuvky a klíčové dírky), umí komunikovat s rodiči a občas mu rozumí i ostatní, pokud věří světu kolem, nezná pojem nebezpečí, je velmi náročné je uhlídat. Všude se již dostane, pohybuje se překvapivě rychle a nemá vytvořeny útlumové a ochranné mechanismy.
Batolecí období
V tomto období probíhá přeměna závislého miminka do malého svérázného človíčka. Zahrnuje dobu kolem 18 měsíců až 2 let, charakteristické prvním vzdorem obdobím sebeprosazování, dítě objevilo, že může něco jiného než ostatní, může odmítnout (2. fáze vývoje podle Ericsona). Experimentuje se slůvkem NE a se sociálními hranicemi, zkouší, kam až sahá jeho JÁ, typickým výrokem je „Já sám”... a je nutné mu pomoci jasným stanovením hranic. 3-leté dítě již má většinou velmi dobrou slovní zásobu, umí i básničky, domluví se i s cizími lidmi, je dost obratné aby začínalo kreslit kola, čáry, sem tam i sluníčka. Dokáže odložit splnění svých požadavků a chvíli počkat, pokud je motivováno, začíná mít zájem o ostatní děti a učí se hrát si s nimi společně (Menší děti si hrají vedle sebe, neumí spolupracovat). (skrýt...)
Tímto vstupem do života jsme se zabývali podrobněji, protože začátek je vždy důležitý a i když většina z vás se nebude hlouběji zabývat psychologií, je pravděpodobné, že se ocitne v situaci rodičů. Na většinu povolání se člověk dlouze připravuje a v roli rodičů se musí spoléhat na vlastní zkušenosti z dětství. Pokud máte zájem o hlubší charakteristiku jednotlivých období z hlediska zrání a růstu biologického, odkazuji na doporučenou literaturu.Vývoj osobnosti je obsahem části skript.
Předškolní období
Jedná se o období od tří let věku dítěte po jeho vstup do školy, dalo by se též nazvat „věk mateřské školy“. (Langmeier, Krejčířová 2000) Toto období je charakteristické zdokonalováním motoriky – už tříleté dítě zvládne chůzi i běh po rovném i nerovném terénu, nebo chůzi do a ze schodů bez opory. V předškolním období se tyto dovednosti ještě zlepšují, učí se např. házet míčem podobně jako dospělí, vyleze i sleze ze žebříku, vydrží stát na jedné noze nebo dobře skáče. Tyto děti už rovněž zvládnou každodenní osobní a hygienické návyky (při toaletě potřebují minimální pomoc, dokážou se i sami obléci a snaží se zavazovat si tkaničky). U dětí v předškolním období můžeme pozorovat rychlý rozvoj řeči (tvoří složitá souvětí, naslouchá krátkým příběhům, některé děti zdařile zazpívají písničku). Rozvíjí se sebekontrola i sebepojetí (začátky vnímání já je možné pozorovat už v batolecím období, v období předškolního věku dítě podá stručný popis sebe, svého vlastnictví či toho, co má nebo nemá rádo). Úvodem této části je zmiňováno, že předškolní vývojové období je věkem mateřské školy. Nesmíme však toto slovní spojení brát do puntíku, poněvadž většinu sociálních a jiných dovedností dítě stále ještě získává v rodině. Mateřská škola potom může na tyto základy z primární sociální skupiny u dítěte zdařile navazovat pro další rozvoj dětské osobnosti.