Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




prednasky-komplet-2017

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (355.07 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Cíle hodnocení
  • posoudit chování, osobnostní charakteristiky pracovníka, porovnat je s požadavky

  • podat obraz o vývoji a perspektivách pracovníka

  • získat obraz o výsledcích práce s lidmi v podniku a podklady pro další rozvoj personální práce

  • příležitost získat přehled o každém zaměstnanci

Požadavky na hodnocení pracovníků
  • pravidelnost

  • známost a srozumitelnost

  • objektivnost

  • provázanost na motivační systém

  • relativní stabilita

  • konkrétnost a komplexnost

Typy hodnocení
  • hodnocení úspěšnosti pracovní činnosti, resp. pracovního výkonu

    • kritéria hodnocení

      • subjektivní – založená na úsudcích pozorovatelů

      • objektivní – jestliže lze výsledky práce jednotlivce nebo skupiny měřit:

      • kvalita práce

      • kvantita práce

      • stabilita výkonu

      • nehody

      • trvání zácviku

      • stabilita zaměstnání

      • vertikální mobilita apod.

  • hodnocení pracovníka

    • hodnocení pracovníka znamená posuzování jeho vlastností, postojů, názorů, jednání a vystupování vzhledem k určité situaci, v níž se pohybuje, vzhledem k činnosti, kterou vykonává, vzhledem k druhým, s nimiž vstupuje do kontaktu

    • 4 okruhy hodnotitelských bloků

      • předpoklady pro práci, tj. úroveň znalostí, dovedností, schopností apod.

      • postoj k práci, tj. zájem, iniciativa

      • výsledky práce

      • sociální úroveň, tj. vztah k lidem, míra konfliktnosti

Metody hodnocení pracovníků
  • Mezi nejčastěji používané metody hodnocení patří

    • hodnocení podle stanovených cílů

    • hodnocení na základě plnění norem a standardů

    • slovní popis

    • hodnotící stupnice (číselné, slovní, grafické)

    • hodnotící dotazník

    • metoda kritických případů

    • sebehodnocení

    • metoda 360°

      • metoda hodnocení pracovní výkonnosti zaměstnanců

      • Jedná se o hodnocení přímým nadřízeným, jinými nadřízenými, podřízenými, spolupracovníky a sebehodnocení

      • pracuje s údaji od více hodnotitelů

      • doplňuje hodnocení výkonu, které se realizuje jedním hodnotitelem (nadřízeným) a snižuje vliv subjektivismu, který toto hodnocení doprovází

      • může posilovat v zaměstnancích vědomí spravedlivějšího hodnocení

    • metoda 540°

      • vychází z informací získaných z hodnocení 360° a z informací získaných mimo firmu např. od zákazníků či klientů

    • týmové hodnocení aj.

Hodnotící pohovor
  • příležitost k důkladné výměně názorů mezi pracovníkem a jeho nadřízeným (hodnotitelem)

  • termín a účel pohovoru, který by měl proběhnout bez rušivých vlivů, by měl být pracovníkovi včas sdělen

  • postup hodnotícího pohovoru

    • hodnotitel by měl vždy vycházet z výsledků hodnocení, které bylo provedeno

    • hodnotitel by měl začít silnými stránkami pracovníka, pro vytvoření příznivé atmosféry

    • společně by mělo dojít k posouzení možností, jak by v budoucnu mohly být silné stránky pracovníka ještě lépe využity a navrhnout způsob, kterým by byly odstraněny slabé stránky

    • hodnotitel by měl posoudit odborný vývoj pracovníka a jeho budoucí možnosti v podniku

    • výsledky hodnotícího pohovoru by měly být zaznamenány do hodnotícího formuláře

Témata, do kterých materiál patří