prednasky-komplet-2017
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Cíle hodnocení
posoudit chování, osobnostní charakteristiky pracovníka, porovnat je s požadavky
podat obraz o vývoji a perspektivách pracovníka
získat obraz o výsledcích práce s lidmi v podniku a podklady pro další rozvoj personální práce
příležitost získat přehled o každém zaměstnanci
Požadavky na hodnocení pracovníků
pravidelnost
známost a srozumitelnost
objektivnost
provázanost na motivační systém
relativní stabilita
konkrétnost a komplexnost
Typy hodnocení
hodnocení úspěšnosti pracovní činnosti, resp. pracovního výkonu
kritéria hodnocení
subjektivní – založená na úsudcích pozorovatelů
objektivní – jestliže lze výsledky práce jednotlivce nebo skupiny měřit:
kvalita práce
kvantita práce
stabilita výkonu
nehody
trvání zácviku
stabilita zaměstnání
vertikální mobilita apod.
hodnocení pracovníka
hodnocení pracovníka znamená posuzování jeho vlastností, postojů, názorů, jednání a vystupování vzhledem k určité situaci, v níž se pohybuje, vzhledem k činnosti, kterou vykonává, vzhledem k druhým, s nimiž vstupuje do kontaktu
4 okruhy hodnotitelských bloků
předpoklady pro práci, tj. úroveň znalostí, dovedností, schopností apod.
postoj k práci, tj. zájem, iniciativa
výsledky práce
sociální úroveň, tj. vztah k lidem, míra konfliktnosti
Metody hodnocení pracovníků
Mezi nejčastěji používané metody hodnocení patří
hodnocení podle stanovených cílů
hodnocení na základě plnění norem a standardů
slovní popis
hodnotící stupnice (číselné, slovní, grafické)
hodnotící dotazník
metoda kritických případů
sebehodnocení
metoda 360°
metoda hodnocení pracovní výkonnosti zaměstnanců
Jedná se o hodnocení přímým nadřízeným, jinými nadřízenými, podřízenými, spolupracovníky a sebehodnocení
pracuje s údaji od více hodnotitelů
doplňuje hodnocení výkonu, které se realizuje jedním hodnotitelem (nadřízeným) a snižuje vliv subjektivismu, který toto hodnocení doprovází
může posilovat v zaměstnancích vědomí spravedlivějšího hodnocení
metoda 540°
vychází z informací získaných z hodnocení 360° a z informací získaných mimo firmu např. od zákazníků či klientů
týmové hodnocení aj.
Hodnotící pohovor
příležitost k důkladné výměně názorů mezi pracovníkem a jeho nadřízeným (hodnotitelem)
termín a účel pohovoru, který by měl proběhnout bez rušivých vlivů, by měl být pracovníkovi včas sdělen
postup hodnotícího pohovoru
hodnotitel by měl vždy vycházet z výsledků hodnocení, které bylo provedeno
hodnotitel by měl začít silnými stránkami pracovníka, pro vytvoření příznivé atmosféry
společně by mělo dojít k posouzení možností, jak by v budoucnu mohly být silné stránky pracovníka ještě lépe využity a navrhnout způsob, kterým by byly odstraněny slabé stránky
hodnotitel by měl posoudit odborný vývoj pracovníka a jeho budoucí možnosti v podniku
výsledky hodnotícího pohovoru by měly být zaznamenány do hodnotícího formuláře