Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




prednasky-komplet-2017

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (355.07 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Maslowova hierarchie potřeb
Motivace pracovního jednání
  • aspekt lidského chování, který je spojen s výkonem pracovní činnosti, se zastáváním určité pracovní pozice, s výkonem pracovní role, tj. s plněním pracovních úkolů

  • celkový přístup člověka k práci, k okolnostem pracovního uplatnění a ke konkrétním pracovním úkolům, tj. pracovní ochota

Dva typy pracovní motivace
  • motivy, které souvisejí s prací samotnou, tzv. intrinsická motivace (vnitřní) – tyto motivy jsou uspokojovány prací samotnou

    • k nejvýznamnějším intristickým motivům patří

      • potřeba činnosti, výkonu, aktivity

      • potřeba kontaktu s lidmi

      • touha po moci

      • potřeba smyslu života a seberealizace

  • motivy, které „leží“ mimo vlastní práci, tzv. extrinsická motivace – tyto motivy jsou uspokojovány důsledky práce

    • k nejvýznamnějším extrinsickým motivům patří

      • potřeba peněz

      • potřeba jistoty

      • motiv potvrzení vlastní důležitosti (prestiž zastávané pozice)

      • motiv sociálních kontaktů

      • sexualita

Motivační profil
  • relativně trvalá nebo dlouhodobá orientace člověka, jeho motivační preference jako součást celkového profilu osobnosti

  • základní dimenze motivační profilu osobnosti

    • situační zaměření – perspektivní zaměření

    • individuální orientace – skupinová orientace

    • osobní orientace – neosobní orientace

    • aktivita – pasivita

    • orientace na úspěch – orientace na obsah činnosti

    • ekonomický prospěch – morální uspokojení

    • zaměření směrem k podniku – zaměření směrem od podniku

Projevy poruch motivace pracovního jednání
  • pokles zájmu o práci a dění na pracovišti

  • lhostejnost a apatie pracovníka

  • projevy nepřátelství a agresivity vůči spolupracovníkům

zhoršení klimatu v pracovní skupině

  • demoralizace pracovníka, zabraňující rozvoji jeho osobnosti či rozvoj deformující

  • snižování pracovního výkonu

  • ztráta sebedůvěry

  • pocity nejistoty

  • různé formy úniku (alkoholismus, požívání drog apod.)

Motivační mechanismus

Stimulace

  • vedoucí pracovník nemůže měnit motivy svých podřízených, nemůže na ně působit přímo, musí na ně působit prostřednictvím stimulů

  • podstatou stimulace práce je záměrné ovlivňování motivace pracovníků z vnějšku.

  • jedná se o soubor podnětů, které na člověka působí z vnějšku, přičemž jejich účinek je závislý na vnitřním prostředí (na motivační struktuře člověka)

Hlavní stimuly práce
  • hmotná odměna

  • obsah práce

  • povzbuzení – neformální hodnocení

  • atmosféra pracovní skupiny

  • pracovní podmínky a režim práce

  • identifikace s prací, profesí a podnikem

  • osobnost vedoucího pracovníka

  • zaměstnanecké výhody

  • image podniku.

Zaměstnanecké výhody
  • zaměstnaneckými výhodami lze označit rozmanité požitky, služby, zboží a sociální péči, které poskytuje zaměstnavatel zaměstnanci ke mzdě za vykonanou práci a za které by pracovník musel jinak platit

  • mohou mít peněžitou formu nebo podobu výhod peněžité hodnoty

  • tvoří část příjmu ze závislé činnosti a představují dodatečná zvýhodnění zaměstnance

  • výhody, které mají vztah k práci (např. stravování, výhodnější prodej podnikových produktů a služeb pracovníkům, podnikové parkoviště, příspěvek na úhradu cestovních nákladů při dojížďce do zaměstnání, podniková doprava do zaměstnání, poskytování pracovního oděvu, vzdělávání hrazené organizací apod.)

  • výhody sociální povahy (např. důchodové připojištění, životní pojištění, podnikové půjčky a ručení za půjčky, příspěvky na rekreaci dětí apod.)

  • výhody zkvalitňující využívání volného času (např. kulturní a sportovní aktivity, fit-programy, organizování dotovaných zájezdů, nabídka nebo dotování rekreace pro zaměstnance a jejich rodinné příslušníky apod.)

  • výhody spojené s postavením v organizaci (např. prestižní podnikové automobily pro vedoucí pracovníky, používání podnikových automobilů pro osobní účely, úhrada provozu telefonu v bytě, úhrada nákladů mobilního telefonu, nárok na společenský oděv a jiné náklady reprezentace podniku atd.)

Témata, do kterých materiál patří