prednasky-komplet-2017
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Řízení adaptace pracovníků v podniku
Adaptace
proces aktivního přizpůsobování se člověka životním a pracovním podmínkám
adaptace v procesu práce
proces vyrovnávání se člověka s podmínkami, v nichž plní své pracovní úkoly
probíhá v rovině
pracovní adaptace
sociální adaptace
Základní fáze procesu adaptace
přípravná fáze – období před změnami životních a pracovních podmínek (nespokojenost na pracovišti)
fáze globální orientace – počátek působení nových podmínek, seznámení se s novými podmínkami
fáze uvědomělé orientace – člověk uvědoměle přetváří svůj vztah podmínkám
fáze vpravení se do nových podmínek – vpravení se do nového systému.
Pracovní adaptace
jedná se o postupné vyrovnávání souboru osobních předpokladů jedince s konkrétními požadavky pracovního zařazení.
pracovní adaptace spočívá v
seznámení se s pracovním úkolem
postupné osvojování si pracovní pozice a role, tj. očekávané chování
Sociální adaptace
postupné začleňování jedince do sociálních vztahů v rámci pracovní skupiny i celého sociálního systému podniku
kroky sociální adaptace:
pracovník se seznamuje se sociálním prostředím, strukturou vztahů v pracovní skupině
pracovník se seznamuje se zvyklostmi, tradicemi, normami, hodnotami a cíli skupiny i podniku
pracovník srovnává a konfrontuje podnikové hodnoty, cíle, normy apod. s vlastními hodnotami, cíli a normami
podnik příjme (ztotožní se) s hodnotami, cíli a normami podniku. Pokud existuje rozpor může dojít k rezignaci, vnějšímu přizpůsobení (ale vnitřnímu odporu), nebo je může odmítnout. To mívá za následek pozdější odchod pracovníka
Cíle řízení procesu adaptace
z hlediska pracovníka
zvládnout pracovní nároky a požadavky pracovního zařazení
získat perspektivu dalšího odborného růstu
začlenit se do struktury mezilidských vztahů v pracovní skupině a v podniku
z hlediska podniku
umožnit maximální využití potenciálu pracovníků
zvyšovat efektivnost práce
zvyšovat stabilitu pracovních skupin
Řízení procesu adaptace
subjekty řízení procesu adaptace
vedoucí pracovníci podniku
pracovníci personálního útvaru
popř. garanti
objekty řízení adaptačních procesů
nově příchozí pracovníci
pracovníci, kteří se vracejí na své původní pracoviště po delší době
pracovníci, kteří v rámci podniku mění pracovní zařazení
pracovní skupiny v případě zavádění inovačních změn
Postup adaptace nově příchozích pracovníků
seznámení pracovníka s charakterem podniku (pracovníci personálního útvaru)
seznámení pracovníka s pracovištěm a jeho uvedení a zařazení na pracoviště (bezprostřední vedoucí)
seznámení pracovníka s provozem podniku (týká se pouze pracovníků začínajících nebo těch, kteří mají zaujmout významnější místo v řídící struktuře) - princip tzv. vstupní rotace