7. až 14. Ontogeneze, 15. Hominizace, 16. Bipedie, 17. Somatometrie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
těhotenstvím a kojením. Kromě vývoje sekundárních pohlavních znaků dochází k výraznému zrychlení růstu těla, tzv.
pubertální růstový spurt (10-12 cm/rok). Jde o druhé nejintenzivnější růstové období. Pubertální spurt je dán vlivem
pohlavních hormonů na hypotalamus. Vrcholy pubertálního spurtu přichází v různých segmentech těla v různou
dobu (pořadí (1. – dolní segment; 2. – celková výška a délka horních končetin; 3. – horní segment), to má za následek
proměny proporcionality v průběhu puberty a adolescence. Poměr délky trupu ke končetinám v pubertě vzrůstá. V
období adolescence se pak rychlost růstu snižuje, konečná proporcionalita postavy. Uzavírají se růstové chrupavky a
tělo přestává růst do délky. Vlivem rozdílné hladiny pohlavních hormonů u chlapců a u dívek dochází v průběhu
puberty ke zvýrazňování pohlavního dimorfizmu ve tvaru postavy. U mužů dochází působením androgenů k růstu
svalové tkáně na úkor tukové a dalších znaků majících vliv na fyzickou výkonnost. U dívek zvyšování podkožních
zásob tuku, nárůst svaloviny u nich zůstává na stejné úrovni, jako v dětství. Estrogeny urychlují srůst růstových
chrupavek. Proto dochází u dívek k dřívějšímu zastavení růstu dlouhých kostí, než u chlapců.
Motorika - Změny jsou výraznější než v předcházejícím období. Především díky dalšímu procvičování a růstu svalstva
se zvyšuje síla, hbitost, rovnováha, koordinace, ale i schopnost jemné motoriky.
Percepce - Vnímání všech smyslů dosahuje v období dospívání svého maxima.
Imunita - Redukuje se brzlík a lymfatická tkáň, celkově je ale imunitní systém na vrcholu. To na jedné straně
znamená nejvyšší odolnost vůči patogenům, ale také zvýšené riziko rozvoje autoimunitních chorob.
Kognitivní vývoj - Inteligenční vývoj pokračuje po celé období dospívání až do časné dospělosti, dospívající jsou však
už velmi blízko maximu svých schopností. Jsou schopni pracovat s abstraktnějšími, obecnějšími pojmy
nesouvisejícími s bezprostřední smyslovou zkušeností. Na rozdíl od předchozí úrovně dokážou také provádět logické
operace nezávisle na obsahu sdělení. Systém formálních operací také umožňuje myslet o myšlení, tedy myšlenkové
operace mohou být objektem dalších operací.
Komunikace a socializace - Pokračuje vývoj řeči, roste slovní zásoba i celková výrazová schopnost. V období
dospívání dochází k řadě psychických změn, jejichž příčinnou jsou nové pudové tendence spojené s pohlavním
životem a také změna v přístupu okolí. V dospívání vrcholí proces osamostatňování a rozšiřování sociálních vztahů.
Dospívající se uvolňuje ze závislosti na rodičích, navazuje diferencovanější kontakty ke svým vrstevníkům. Důležitým
procesem je dosažení jasného a stabilního pocitu vlastní identity.
14. Plná dospělost, zralost, střední věk, stárnutí a stáří.
Tělesné znaky - Dospělostí končí období tělesného zrání a růstu. Neznamená to však úplné zastavení růstu, ten do