7. až 14. Ontogeneze, 15. Hominizace, 16. Bipedie, 17. Somatometrie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
růstové rychlosti. Na konci 3. roku života se již v růstu uplatňuje dětská růstová komponenta (za kterou je
zodpovědný růstový hormon). Růstová rychlost se postupně snižuje – v 1. roce činí přírůstek asi 25 cm, v roce 2. 12
cm. Tělesná výška dítěte ve 2 letech dosahuje asi poloviny konečné výšky v dospělosti. Ve 2 letech tvoří hlava 1/5
celkové výšky. Kolem 2. roku se hrudník oplošťuje.
Motorika - Na poč. batolecího věku - první samostatné kroky, kolem 1-1,5 roku začíná samostatně chodit. Ve 2
letech již dobře utíká, překonává nízké překážky a padá zřídka, zvládá také chůzi do schodů. Chůzi ze schodů si
osvojuje až ve 3 letech. V průběhu 2. roku si dítě zdokonaluje schopnost upouštět předměty- ve 2 letech umí
postavit věž z kostek. S pok. vývojem motoriky stoupá samostatnost dítěte, které se od 2 let učí některé hygienické
návyky, během 3. roku se začíná účastnit oblékání.
Percepce - Ve 3 letech dosahuje oko téměř dospělých schopností.
Kognitivní vývoj - Batole asi ve 2 letech postupuje na vyšší úroveň kognitivních schopností (tzv. symbolické myšlení,
preoperační fáze). Na této úrovni už může provádět některé činnosti pouze v mysli a není už vázáno pouze na
přítomné předměty. Stále však může myslet jen na předměty, které existují a nedovede zobecnit ani logicky myslet.
Soudy o věcech činí na základě analogií. Na počátku 2. roku dítě záměrně experimentuje (třeba s házením hraček),
na jeho konci již hledá nová řešení místo používání starých (pokud nemůže např. dosáhnout na skleničku, tahá
nejdříve za ubrus).
Komunikace a socializace - Již v 10. – 11. měsíci má dětské žvatlání podobu lidské řeči s konkrétní intonací. Teprve ve