Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 1 nejstručnější

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (955.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • Metody zjišťování diagnostických údajů:

  • Klasické diagnostické metody

  • Klasické ústní zkoušky

  • orientační

  • klasifikační

  • Klasické písemné zkoušky

  • denní písemné úkoly (diktáty, písemná cvičení)

  • domácí úkoly

  • měsíční práce

  • kauzální státní práce

  • Klasické výkonové zkoušky

  • pohybové motorické (tělovýchovné, aj.)

  • technické práce

  • pokusné práce

  • referáty

  • organizační úkoly

  • Přesné písemné zkoušky (didaktické testy)

  • běžné orientační testy

  • standardizované testy

  • Malé formy vědecko-výzkumných diagnostických metod

  • systematická pozorování žáků

  • pozorování ve třídě

  • pozorování mimo třídu

  • pozorování v uzlových situacích

  • rozbor žákovských prací

  • písemné práce

  • výtvarné práce

  • technické práce

  • ostatní výsledky práce žáků

  • explorativní metody

  • rozhovor se žákem

  • beseda se žákem nebo se třídou

  • dotazníková metoda

  • anamnéza jako diagnostická metoda

  • Speciální diagnostické metody

  • metody psychologického rozboru osobnosti

  • metody sociologického rozboru

  • metody biologického rozboru

  • metody zdravotnické povahy

  • Metody třídění diagnostických údajů

  • metody interpretace diagnostických údajů

  • Některé vybrané metody pedagogické diagnostiky

  • Ústní zkoušky

  • jejich smyslem je zjistit úroveň vědomostí, rozumových dovedností, aplikace myšlenkových operací

  • patří k nejčastěji užívaným diagnostickým metodám

  • podstatou je učitelova otázka a žákova odpověď

  • otázka může směřovat k různým odpovědím, k definicím, k pojmům, k reprodukci, atd.

  • Ústní zkoušky mohou být v těchto variantách:

  • volné odpovědi – U nezasahuje do odpovědi Ž, odpověď analyzuje z hlediska celku i části, systému učiva

  • odpovědi řízené dílčími otázkami

  • kombinované zkoušky

  • úlohy, jimiž žák projeví schopnost myslet, řešit problémy

  • nevýhodou je časová náročnost, lze prověřit jen málo žáků najednou, do zkoušení se může promítnout tréma, zdravotní stav, učitelova zkušenost a jiné vlivy

  • Písemné zkoušky

  • v krátké době lze vyzkoušet za stejných podmínek více žáků najednou, otázky lze předem připravit

  • z některých písemných prací lze diagnosticky posoudit žákovy aplikační schopnosti, stylizační schopnosti, věcnost, gramatickou úroveň, samostatnost, originalitu

  • žák může odpovědi zaznamenávat několika způsoby:

  • písemně – slovem

  • písemně – číslem

  • graficky – schematickou kresbou

  • kombinovaně

  • projektem – písemným, grafickým návrhem, řešením problému, rozvrhem řešení, navržením organizačního postupu

  • Metoda explorační

  • U se dotazuje Ž či rodičů, klade nejdříve otázky tak, aby zjistil celkové zaměření a v druhé části explorace analyticky zjišťuje podrobnosti, které jej zajímají

  • otázky lze klást ústně (ústní dotazování) nebo písemně (pomocí dotazníků)

  • Dotazník

  • je používán méně často, musí mít řadu vlastností (např. jasný cíl, co chce poznat; přesné určení, komu se zasílá; správný styl otázek; otázky klást přímo a nepřímo;…)

  • mladším dětem bývá často cizí, proto se většinou používá s jinými metodami

  • klad - vysoká racionálnost, snadné vyhodnocení a možnost srovnávání údajů

  • nedostatek – omezená objektivnost, nedůvěra respondentů, v průběhu není přímý styl

Témata, do kterých materiál patří