Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Metody zjišťování diagnostických údajů:
Klasické diagnostické metody
Klasické ústní zkoušky
orientační
klasifikační
Klasické písemné zkoušky
denní písemné úkoly (diktáty, písemná cvičení)
domácí úkoly
měsíční práce
kauzální státní práce
Klasické výkonové zkoušky
pohybové motorické (tělovýchovné, aj.)
technické práce
pokusné práce
referáty
organizační úkoly
Přesné písemné zkoušky (didaktické testy)
běžné orientační testy
standardizované testy
Malé formy vědecko-výzkumných diagnostických metod
systematická pozorování žáků
pozorování ve třídě
pozorování mimo třídu
pozorování v uzlových situacích
rozbor žákovských prací
písemné práce
výtvarné práce
technické práce
ostatní výsledky práce žáků
explorativní metody
rozhovor se žákem
beseda se žákem nebo se třídou
dotazníková metoda
anamnéza jako diagnostická metoda
Speciální diagnostické metody
metody psychologického rozboru osobnosti
metody sociologického rozboru
metody biologického rozboru
metody zdravotnické povahy
Metody třídění diagnostických údajů
metody interpretace diagnostických údajů
Některé vybrané metody pedagogické diagnostiky
Ústní zkoušky
jejich smyslem je zjistit úroveň vědomostí, rozumových dovedností, aplikace myšlenkových operací
patří k nejčastěji užívaným diagnostickým metodám
podstatou je učitelova otázka a žákova odpověď
otázka může směřovat k různým odpovědím, k definicím, k pojmům, k reprodukci, atd.
Ústní zkoušky mohou být v těchto variantách:
volné odpovědi – U nezasahuje do odpovědi Ž, odpověď analyzuje z hlediska celku i části, systému učiva
odpovědi řízené dílčími otázkami
kombinované zkoušky
úlohy, jimiž žák projeví schopnost myslet, řešit problémy
nevýhodou je časová náročnost, lze prověřit jen málo žáků najednou, do zkoušení se může promítnout tréma, zdravotní stav, učitelova zkušenost a jiné vlivy
Písemné zkoušky
v krátké době lze vyzkoušet za stejných podmínek více žáků najednou, otázky lze předem připravit
z některých písemných prací lze diagnosticky posoudit žákovy aplikační schopnosti, stylizační schopnosti, věcnost, gramatickou úroveň, samostatnost, originalitu
žák může odpovědi zaznamenávat několika způsoby:
písemně – slovem
písemně – číslem
graficky – schematickou kresbou
kombinovaně
projektem – písemným, grafickým návrhem, řešením problému, rozvrhem řešení, navržením organizačního postupu
Metoda explorační
U se dotazuje Ž či rodičů, klade nejdříve otázky tak, aby zjistil celkové zaměření a v druhé části explorace analyticky zjišťuje podrobnosti, které jej zajímají
otázky lze klást ústně (ústní dotazování) nebo písemně (pomocí dotazníků)
Dotazník
je používán méně často, musí mít řadu vlastností (např. jasný cíl, co chce poznat; přesné určení, komu se zasílá; správný styl otázek; otázky klást přímo a nepřímo;…)
mladším dětem bývá často cizí, proto se většinou používá s jinými metodami
klad - vysoká racionálnost, snadné vyhodnocení a možnost srovnávání údajů
nedostatek – omezená objektivnost, nedůvěra respondentů, v průběhu není přímý styl