Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Disociální chování
lze zvládnout vhodným pedagogickým režimem a přístupem, řadíme sem zlozvyky, neposlušnost, neukázněnost, vzdorovitost, negativismus (aktivní a pasivní, často mají děti s LMD a neurotické), lhavost – patologická má vždy úmysl, je nutné odlišit konfabulace a pseudologia fantastica – hysterici a citově deprivovaní.
Projevy disociálního chování se objevují:
přirozeně v etapách života – 1. vzdor, nástup do školy, puberta
kdykoliv, pokud se jedinec vyskytuje v situaci, která nepříznivě působí, kterou nezvládá - dysfunkční rodina, šikana, citové strádání
projev určitého onemocnění – LMD, epilepsie
Velice důležité je působení prostředí.
Problém: disociální rodiče mají disociální děti
Náprava: vhodné pedagogické a psychologické působení zejména v oblastech A,B, u C je možná i léčba medikamentózně – DPL. Samozřejmě má neg. dopad na rozvoj osobnosti a myšlení.
Pravidlo: dítě kopíruje chování svých rodičů.
Možnosti řešení: výchovný poradce, PPP, DPL – ambulantně, hospitalizace, normální nebo speciální třídy na SVPU. Takto postižený jedinec by se neměl u etopeda objevit.
Asociální chování
- chování, které se neslučuje s danou společenskou normou, ale nevystupuje proti společnosti, nedochází k ničení společenských hodnot.
Děti: záškoláctví – nutné pátrat po příčině (obranný charakter, nerespektování vzoru), útěky, toulavost, parta – často se přidružuje trestná činnost, krádeže – důležité je místo (blízké, cizí) a způsob (plánované, neplánované), cíle (pro sebe, pro partu, pro druhé), frekvence, malá toxikomanie – nikotinismus, alkoholismus, marihuana, hašiš
Dospělí: tuláctví, toxikomanie, osoby žijící nedůstojným způsobem života (bezdomovci). Příčiny různé – strach, obavy, neshody, prostředí školy a rodiny.
Možnosti řešení: krizová centra, D-centra, Linka důvěry, SVP pro děti a mládež, azylové domy, DPL, VÚ
Antisociální chování
protispolečenské chování
agresivita – příčiny vzniku – vliv prostředí, heredita, poškození mozku
těžká toxikomanie – stimulační látky, opiáty, halucinogeny
sexuální aberace (úchylky) – fetišismus, exhibicionismus, voyerství
není možno řešit ambulantně – zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, léčebny, vězení
Příčiny: podkladem je vždy mašinerie předcházejících problémů, je výjimkou, aby jedinec okamžitě propadl antisociálnímu chování
Dále: krádeže, loupeže, vandalství, agresivita, vraždy, organizovaný zločin, trestná činnost spojená s toxikomanií
Možnost jejich nápravy:
Prevence
Specifický přístup učitele
Umístění do speciální třídy /školy
Umístění do specifického zařízení
29. Projekt Zdravá školy – škola podporující zdraví
Zdravá škola = Škola podporující zdraví: