Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Studenti mají získat schopnost porozumět systémové podstatě světa.
Po všech stánkách, prostorové (od úrovně jednotlivce až po planetu), časové (pochopit vztah minulosti, přítomnosti a budoucnosti) i úrovni problémů.
Studenti mají získat holistické pojetí vlastních schopností a možností.
Naše skutečné schopnosti mohou být rozeznány pouze za předpokladu, že tělesné, citové, intelektuální a duchovní složky osobnosti jsou považovány za rovnocenné a vzájemně se doplňující. Povaha a dobrý stav planety a jejích obyvatel jsou svázány bez možnosti se z tohoto svazku vymanit. Studentům je nabídnuta široká škála cvičení rozvíjejících složky osobnosti, s jejichž pomocí mohou dosáhnout vyšší úrovně samostatnosti a duševní síly.
Uvědomění si pohledu
Studenti mají poznat, že není jen jeden pohled na svět.
Studenti mají pochopit, že mají svůj osobní pohled na svět, že si realitu interpretují v rámci vlastních myšlenek a předpokladů a že může být nesnadné a nebezpečné snažit se používat je jako měřítko k vysvětlení a hodnocení životního stylu, chování, hodnot a světového názoru jiných. Mají též poznat, jak je pohled závislý na věku, pohlaví, třídě, náboženství, přesvědčení, rase, národnosti, ideologii, jazyku a kultuře.
Studenti mají rozvíjet schopnost přijímat i jiné pohledy.
Taková schopnost může být značně osvobozující. Může pomoci studentům prověřovat dříve neprozkoumané předpoklady, živit představivost a různorodé myšlení, může vést k radikálnímu přehodnocení povahy problémů i jejich řešení.
Pochopení vlastního vztahu k planetě
Studenti si mají uvědomit a pochopit globální podmínky, rozvoj a trendy v současném světě.
Studiem a debatami mohou poznat a pochopit pojmy, jako je: rozdělení bohatství, populační růst, typy rozvoje, dopad lidských činností na životní prostředí, mezinárodní napětí, lidská práva. Mají se rovnocenně seznámit s celým spektrem pohledů, často kontraverzních, na tuto problematiku.
Studenti mají pochopit pojmy spravedlnost, lidská práva a odpovědnost.
Studenti mají být schopni aplikovat tyto pojmy v globálním kontextu, naučit se orientovat se na budoucnost ve svém vztahu k planetě. Stejně jako současnou globální situaci je třeba chápat ve světle historie, je třeba dívat se na vývoj a jeho trendy z pohledu budoucnosti.
Vědomí zapojení a připravenosti
Studenti si mají uvědomit, že rozhodnutí, která přijmou, a činy, které vykonají jako jednotlivci nebo členové skupiny, budou mít vliv i na globální přítomnost i budoucnost.
Přijatá rozhodnutí a podniknuté kroky na kterékoli pozici mezi vnitřním světem jednotlivce a úrovní planety se mohou projevit na kterékoliv jiné úrovni. Současná rozhodnutí mohou mít vliv na životní podmínky lidstva i na životní prostředí planety v budoucnu.