Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Výchova pro 21. století (publikace H. Horké z Pdf) : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. V teoretické části jsou uvedena filozofická východiska a základní principy koncepce globální výchovy. Druhá, praktická část obsahuje náměty pro pedagogickou praxi.
Literatura:
Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Grada, Praha 1994
Pike, G., Selby, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 1. Portál, Praha 2000
Pike, G., Selby, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Portál, Praha 2000
http://sweb.cz/jiri_hruska/
32. Možnosti a podmínky integrace handicapovaných jedinců v systému výchovy a vzdělávání. Individuální vzdělávací program.
Výchova a vzdĚlávání mentálně retardovaných
Závisí na:
hloubce, druhu, formě, typu postižení
na době vzniku postižení
na tom, zda MR je součástí kombinovaného postižení
schopnost postiženého spolupracovat se speciální pedagogikou
Fungují speciální školy a zařízení od předškolního věku až do stáří
Stacionáře – denní nebo týdenní zařízení pro děti s MR, případně kombinovaným postižením; dítě dostává komprehensivní péči; spadají do resortu zdravotnictví
Ústavy sociální péče (ÚSP) – spadají do resortu sociálních věcí
Resort školství:
Speciální MŠ
ZvŠ a PoŠ
Praktické školy (1 – 3 leté)
Odborná učiliště
Speciálně pedagogická centra
ZvŠ (pro LMR) a PoŠ (pro STMR)
speciální školy se vzdělávacím programem zvláštní a pomocné školy
PoŚ - při PoŠ byl zřízen tzv. přípravný stupeň, který není povinný, ale je určen těm, kteří v době zařazení do škol neodpovídají požadavkům školy; trvá 1 – 3 roky
péče je individualizovaná (6 žáků) – práce podobná práci v MŠ
na přípravný stupeň navazuje nižší stupeň PoŠ (3 letý), střední stupeň PoŠ (3 letý), vyšší stupeň PoŠ (2 letý) a pracovní stupeň PoŠ (2 letý)
PoŠ je zaměřena na čtení, psaní, počítání, aby se jedinec pokud možno orientoval v praxi, nejsou zde předměty jako Bi, Che, Fy, D, ale jsou tam výchovy
po absolvování má jedinec možnost chodit do praktické školy (když navazuje na PoŠ bývá jednoletá, když na ZvŠ je 2 – 3 letá)
jsou trénovaní pro budoucí povolání (pomocník v kuchyni, podavač na stavbě,…)
ZvŠ – povinná 9-letá školní docházka, rozdělení do jednotlivých předmětů
1. stupeň – rozložen více než na ZŠ
2. stupeň – odborné předměty s redukovaným obsahem učiva
vše směřuje do praktického života; výrazně posílena výuka pracovního vyučování
Rehabilitační třídy – pro jedince s TMR event. HMR – záleží na individuálním posouzení, důležitá je ochota ke spolupráci; zřízeny v roce 1998
dochází ke zřizování tříd PoŠ při ZvŠ a při ÚSP
od 1993 – 1994 se realizuje vzdělávací program pro autistické děti, který funguje ve speciálních třídách při PoŠ
Experiment vzdělávání dětí ve třídách ZvŠ při ZŠ
Vzdělávání dospělých – pro absolventy ZvŠ a PoŠ, jejich náplní je opakování učiva těchto škol. Organizují je SPC pro mentálně postižené. Další náplní je vyhledávání dětí s mentálním postižením, diagnostika, spec. péče, poradenství v oblasti profesní orientace v oblasti MR a další vzdělávání pedagogických pracovníků
pokud absolvent ZvŠ projeví přání ukončit ZŠ, tak je mu to umožněno; pokud jedinec nedokončil z nějakých důvodů ZvŠ a PoŠ, má právo je ukončit
Výchova a vzdělávání tělesně postižených