Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vztah rodiče – škola:
Významný sociální vztah ovlivňující úspěšnost výchovně – vzdělávacího procesu, učení žáků a jejich osobnostní rozvoj. V demokratických zemích je podporováno partnerství ve vztahu rodič – škola. Jeho předpokladem je vzájemná otevřenost, informovanost a ochota komunikovat. Rozvíjí se různé formy spolupráce. K nim patří:
informační publikace o životě školy, jejích cílech a programu
participace rodičů na rozhodování o škole prostřednictvím zastoupení rodičů ve škole (výbory, rady)
systematické rozvíjení kontaktů rodič – škola
aktivní spoluúčast rodičů na životě školy
umožnění vstupu rodičů do vyučování a návštěvy učitelů v hodinách
společné programy a domácí úkoly pro rodiče a žáky
Vztah rodiče – učitel:
Vztah významný pro školní úspěšnost jednotlivých žáků. Realizuje se zvláště v následujících formách:
pravidelné informace o žácích a jejich hodnocení, podávané učitelem rodičům
společné třídní schůzky učitelů a rodičů
pravidelné konzultace učitelů s rodiči
individuální rozhovory učitelů s rodiči za přítomnosti žáka
konzultace učitelů s rodiči v případě problémů žáka
vstupy rodičů do třídy spojené s pozorováním dítěte ve škol. Prostředí nebo s pomocí rodičů při výuce
učitelova znalost situace v rodinách
31. Koncepce globální výchovy. Výchova pro 21. století
Přístup ve vzdělání, podporující porozumění a spolupráci mezi lidmi. Zahrnuje učení o problémech a jevech, které přesahují hranice států, které jsou celosvětové, globální povahy, zvláště ekologické, kulturní, ekonomické, politické a technické problémy.
Zdůrazňuje společné perspektivy, potřeby a vize, vnímání a chápání problémů z různých pohledů, kooperativní učení, kritické myšlení a zodpovědné jednání, respektující rozdíly interkulturní, etnické, národní, regionální, lokální, skupinové a individuální.
V zahraničí představuje nový proud ve vzdělávání, který má již povahu hnutí. Realizuje se především na SŠ a VŠ ve formě praktických aktivit, mezipředmětových témat a komplexních projektů.
S touto tématikou se můžeme setkat v průřezových tématech RVP GV.
Celostní pohled na svět, vnímání globálních problémů
Cíle globální výchovy
Uvědomění si systému
Studenti mají získat schopnost myslet systémově.
Jednoduché vztahy, jako příčina a důsledek, problém a řešení, pozorovaný a pozorovatel, lokální a globální, jsou odsunuty stranou. Na jejich místo studenti mají dosadit jevy a události svázané do komplexní, vzájemně se ovlivňující a mnohovrstevné sítě, ve které vše se vším souvisí. Takzvané důsledky se stávají příčinami a odrážejí se všude v systému. Pozorovatelé se stávají součástí pozorovaného. Řešení jsou, přinejlepším, užitečnými zlepšeními systému.