Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 1 nejstručnější

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (955.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • V pedagogické interakci školy a rodiny se objevují nové rysy:

  • prohlubující se diference v postojích rodičů ke školnímu vzdělávání dětí, ke škole a k učiteli

  • individuální tlak rodičů na kvalitu vzdělávacích služeb školy (jazyková výuka, výpočetní technika,…)

  • někteří rodiče požadují detailnější informace o vývoji prospěchu a chování svého dítěte a oceňují přitom diskrétnost učitelů

  • nový trend – finanční nebo materiální pomoc rodičů – podnikatelů

  • učitelé začínají upozorňovat na fenomén tzv. podnikatelských dětí

  • změny postojů rodičů ke škole a vzdělávání, a postojů učitelů k žákovi a jeho rodičům – jeden z nejnáročnějších úkolů

  • Akcelerační a retardační faktory ovlivňující proces proměny vztahů mezi školou rodinou a veřejností:

  • Akcelerační faktory:

  • možnosti subjektu rozhodovat o své vzdělávací dráze a tomu odpovídající nabídka vzdělávacích služeb

  • posílení autonomie škol a dalších výchovných institucí prostřednictvím jejich právní a ekonomické subjektivity

  • změny ve způsobu financování školství

  • růst společenské prestiže vzdělání

  • rozšiřování práv rodičů při vzdělávání jejich dětí

  • Retardační faktory:

  • indiferentnost

  • lhostejnost, nezúčastněnost a netečnost

  • nedostatky ve vnitřním klimatu školy – jednosměrná interakce U-Ž, absence dialogu mezi U a Ž, malá kooperace mezi spolužáky, přeceňování vnější disciplíny, nedostatečné rozvíjení sebevýchovy dětí

  • Transformace vztahů mezi školou, rodinou a veřejností:

  • škola, rodina a veřejnost tvoří tři vrcholy pomyslného trojúhelníku, ve kterém se utvářejí vzáj. vztahy

  • hlavním zdrojem informací rodičů o škole jsou však jejich děti

  • k nejdůležitějším skutečnostem, ovlivňujícím kvalitu vztahu mezi rodinou a školou, zpravidla patří úspěšný postup dítě jednotlivými školními ročníky a jeho přijetí na vyšší typ školy

  • důležitý je princip individuálního přístupu k dítěti

  • zásada svobodné volby subjektu volit si vzdělávací dráhu – k tomu přispívají příležitostné brožury, školní noviny a časopisy, dny otevřených dveří,…

  • Trend hledání efektivnějších způsobů výchovné kooperace

  • u nás je zatím nedostačující systém školního profesního poradenství

  • objevují se názory, že volba povolání by měla být přesunuta zcela mimo školu, do specializovaných poradenských institucí

  • Zvláštní postavení je přisuzováno při přeměně vztahů mezi školou a rodinou třídnímu učiteli

  • Dochází k vytváření formálních i neformálních pospolitostí rodičů

  • rada školy – umožňuje zákonným zástupcům nezletilých žáků, zletilým žákům, pracovníkům školy, občanům obce a dalším osobám podílet se na správě školy; zřizuje ji zřizovatel školy; má až 15 členů, ředitel školy není jejím členem

  • Asociace rodičů

  • kluby rodičů a sponzorů školy

Témata, do kterých materiál patří