Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
V pedagogické interakci školy a rodiny se objevují nové rysy:
prohlubující se diference v postojích rodičů ke školnímu vzdělávání dětí, ke škole a k učiteli
individuální tlak rodičů na kvalitu vzdělávacích služeb školy (jazyková výuka, výpočetní technika,…)
někteří rodiče požadují detailnější informace o vývoji prospěchu a chování svého dítěte a oceňují přitom diskrétnost učitelů
nový trend – finanční nebo materiální pomoc rodičů – podnikatelů
učitelé začínají upozorňovat na fenomén tzv. podnikatelských dětí
změny postojů rodičů ke škole a vzdělávání, a postojů učitelů k žákovi a jeho rodičům – jeden z nejnáročnějších úkolů
Akcelerační a retardační faktory ovlivňující proces proměny vztahů mezi školou rodinou a veřejností:
Akcelerační faktory:
možnosti subjektu rozhodovat o své vzdělávací dráze a tomu odpovídající nabídka vzdělávacích služeb
posílení autonomie škol a dalších výchovných institucí prostřednictvím jejich právní a ekonomické subjektivity
změny ve způsobu financování školství
růst společenské prestiže vzdělání
rozšiřování práv rodičů při vzdělávání jejich dětí
Retardační faktory:
indiferentnost
lhostejnost, nezúčastněnost a netečnost
nedostatky ve vnitřním klimatu školy – jednosměrná interakce U-Ž, absence dialogu mezi U a Ž, malá kooperace mezi spolužáky, přeceňování vnější disciplíny, nedostatečné rozvíjení sebevýchovy dětí
Transformace vztahů mezi školou, rodinou a veřejností:
škola, rodina a veřejnost tvoří tři vrcholy pomyslného trojúhelníku, ve kterém se utvářejí vzáj. vztahy
hlavním zdrojem informací rodičů o škole jsou však jejich děti
k nejdůležitějším skutečnostem, ovlivňujícím kvalitu vztahu mezi rodinou a školou, zpravidla patří úspěšný postup dítě jednotlivými školními ročníky a jeho přijetí na vyšší typ školy
důležitý je princip individuálního přístupu k dítěti
zásada svobodné volby subjektu volit si vzdělávací dráhu – k tomu přispívají příležitostné brožury, školní noviny a časopisy, dny otevřených dveří,…
Trend hledání efektivnějších způsobů výchovné kooperace
u nás je zatím nedostačující systém školního profesního poradenství
objevují se názory, že volba povolání by měla být přesunuta zcela mimo školu, do specializovaných poradenských institucí
Zvláštní postavení je přisuzováno při přeměně vztahů mezi školou a rodinou třídnímu učiteli
Dochází k vytváření formálních i neformálních pospolitostí rodičů
rada školy – umožňuje zákonným zástupcům nezletilých žáků, zletilým žákům, pracovníkům školy, občanům obce a dalším osobám podílet se na správě školy; zřizuje ji zřizovatel školy; má až 15 členů, ředitel školy není jejím členem
Asociace rodičů
kluby rodičů a sponzorů školy