Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Studenti si mají osvojit schopnosti potřebné k politickému a sociálnímu jednání vedoucímu k efektivní účasti na demokratickém rozhodovacím procesu na všech úrovních.
Studenti mají poznat cesty a techniky užitečné pro zapojení se do života školy i společnosti. Toto zapojení si také mají vyzkoušet v praxi, aby si ověřili svůj cit a schopnosti jednat s lidmi a schopnosti účastnit se společenského a politického dění.
Vědomí procesu
Studenti mají pochopit, že učení a osobní rozvoj je nepřetržitá cesta bez určitého konečného bodu.
"Dříve jsem měl pravdu z části a teď mám pravdu z větší části," to si mají umět studenti říci. Soudy a rozhodnutí, která činíme, nejsou ve své podstatě stálá. Nové informace, pohledy a chápání pomáhají vidět nové cesty.
Studenti mají pochopit, že nové pohledy jsou sice oživením, jsou však i riskantní.
Nové chápání světa je dvojsečné, umožňuje vidět věci novým způsobem, na druhé straně však může jiné pohledy zamlžit. Systémové pojetí světa nemusí být konečné, nabízí nám sice v současnosti celistvý a aktivující rámec pro naše myšlenky a činy, musíme si ale uvědomit, že může být v budoucnu překonané.
Oblasti rozvíjené v systému globální výchovy
I. ZNALOSTI (O sobě, systémy, rozvoj role žen, životní prostředí, mír a konflikty, práva a odpovědnost, alternativní vize)
II. DOVEDNOSTI A SCHOPNOSTI (práce s informacemi, růst osobnosti, zpětná vazba, tvořivost)
III. POSTOJE (pozitivní sebepojetí, oceňování druhých, respekt k právu a právům, Vztah k nejednoznačnosti, schopnost tvořit, postoj k světu,
Dimenze globality
Globalita výchovného procesu je pojímána ve čtyřech rovinách (dimenzích):
Prostorová dimenze - výchovný proces se snaží vybudovat vědomí neustále rostoucího propojení současného světa. Jde o přechod od chápání změn v nejbližším světě k pochopení mnohavrstevného dynamického systému, kde "lokální ovlivňuje globální a globální je zároveň i lokální".
Časová dimenze - minulost, přítomnost a budoucnost jsou též pojaty dynamicky, jedná se o uvědomění si toho, jak minulost určuje naši přítomnost a jaké důsledky může mít pro budoucnost naše dnešní chování.
Dimenze problémů - ukazuje propojení problémů, jako jsou ničení životního prostředí, porušování lidských práv, terorismus, chudoba a pod. nejen v čase a v prostoru, ale též svojí vnitřní podstatou do vzájemně se ovlivňující prostorové sítě, kde již nemusí platit lineární chování jednotlivých složek. Problémy jsou nejen propojeny v horizontálním směru, existuje i propojení mezi jednotlivými horizonty (např.: planeta - stát - obec - jedinec).
Vnitřní dimenze - uvědomění si světa jde ruku v ruce s uvědoměním si sebe sama. Není vnější cesty bez cesty vnitřní. Na druhé straně neexistuje žádný problém v makrosvětě, aby neovlivňoval vnitřní svět každého jedince.