Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
dyspinxie
specifická poruch kreslení
je charakteristická nízkou úrovní kresby; dítě zachází s tužkou neobratně, tvrdě, nedokáže převést svou představu z trojrozměrného prostoru na dvojrozměrný papír, potíže s pochopením perspektivy
Dysmúzie
specifická porucha postihující schopnost vnímání a reprodukce hudby
obtíže v rozlišování tónů, nepamatuje si melodii, není schopno reprodukovat rytmus, potíže se čtením a zápisem not,…
dyspraxie
specifická porucha obratnosti, schopnosti vykonávat složité úkony
může se projevit jak při běžných denních činnostech, tak ve vyučování
děti bývají pomalé, nezručné, neupravené, jejich výrobky jsou nevzhledné,...
Etiologie SPU
= nauka o příčinách SPU, příčinami jsou:
genetické vlivy s odchylkami ve funkci CNS
LMD, lehká mozková postižení s netypickou dominancí mozkových hemisfér a odchylnou organizací mozkových aktivit
nepříznivý vliv prostředí, zejména podmínky rodinného prostředí
podmínky školního prostředí
LMD – významný faktor SPU, uvádí se až z 50%, k poškození mozku dochází v období prenatálním (způsobeno onemocněním matky, kouřením, alkoholismem, matčinou závislostí na lécích,…), v období perinatálním (způsobeno nedostatečným okysličováním mozku při dlouhotrvajícím porodu, problémy s pupeční šňůrou, vdechnutím plodové vody,…) i v období postnatálním (souvisí s těžkými zažívacími potížemi novorozenců, které mohou způsobit nedostatek kyslíku v krvi → poškození CNS)
specifické poruchy chování mohou být způsobeny:
primárně jako součást obrazu LMD a deficitů dílčích funkcí
sekundárně jako důsledek prožívání neúspěchu, negativního hodnocení dospělých a zejména jako „výraz pocitu bezmoci vůči obtížím“.
Primární symtomatologie spočívá:
v poruchách pozornosti
v infantilním chování
ve zvýšené vzrušivosti
v závěrech z výzkumů se často hovoří o nápadném chování, někteří zdůrazňují hlavně agresivitu
obranné a vyhýbavé mechanismy (zvyšující se tlak doma i ve škole, aby dítě více četlo, psalo, vede dítě k odmítání práce pro školu – zapomíná úkoly, ztrácí sešity a záznamníčky úkolů, falšuje podpisy rodičů,…)
Kompenzační chování (vytahují se, šaškují, zlobí,…)
Úzkostné stažení se do sebe
Reedukace (náprava) SPU
děti s nejtěžším stupněm SPU komplikovaným problémy, které vyžadují léčení, jsou po dobu léčení vzdělávány v ZŠ při psychiatrické léčebně včetně reedukace
žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, u nichž je vzhledem ke stupni poruchy doporučena speciální péče, jsou buď vzděláváni ve specializovaných třídách při ZŠ nebo ve spec. školách pro žáky s SPU nebo jsou integrováni do běžných tříd
žáci a studenti, kteří jsou sice diagnostikováni jako osoby s SPU, ale stupeň jejich obtíží nevyžaduje speciální péči, zůstávají v běžných třídách a vztahuje se na ně jako na ostatní doporučení MŠMT
reedukace se realizuje především ve specializované třídě nebo individuální či skupinovou formou v poradenském pracovišti (PPP, SPC)
dále reed.organizují tato pracoviště formou „cestujících pedagogů“, kteří dojíždějí do běžných škol
při školách nebo samostatně vznikají dyscentra
ve školách se organizují kroužky a nápravné skupiny, pracující po vyučování
Zásady při reedukaci: