Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 1 nejstručnější

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (955.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • dyspinxie

  • specifická poruch kreslení

  • je charakteristická nízkou úrovní kresby; dítě zachází s tužkou neobratně, tvrdě, nedokáže převést svou představu z trojrozměrného prostoru na dvojrozměrný papír, potíže s pochopením perspektivy

  • Dysmúzie

  • specifická porucha postihující schopnost vnímání a reprodukce hudby

  • obtíže v rozlišování tónů, nepamatuje si melodii, není schopno reprodukovat rytmus, potíže se čtením a zápisem not,…

  • dyspraxie

  • specifická porucha obratnosti, schopnosti vykonávat složité úkony

  • může se projevit jak při běžných denních činnostech, tak ve vyučování

  • děti bývají pomalé, nezručné, neupravené, jejich výrobky jsou nevzhledné,...

  • Etiologie SPU

  • = nauka o příčinách SPU, příčinami jsou:

  • genetické vlivy s odchylkami ve funkci CNS

  • LMD, lehká mozková postižení s netypickou dominancí mozkových hemisfér a odchylnou organizací mozkových aktivit

  • nepříznivý vliv prostředí, zejména podmínky rodinného prostředí

  • podmínky školního prostředí

  • LMD – významný faktor SPU, uvádí se až z 50%, k poškození mozku dochází v období prenatálním (způsobeno onemocněním matky, kouřením, alkoholismem, matčinou závislostí na lécích,…), v období perinatálním (způsobeno nedostatečným okysličováním mozku při dlouhotrvajícím porodu, problémy s pupeční šňůrou, vdechnutím plodové vody,…) i v období postnatálním (souvisí s těžkými zažívacími potížemi novorozenců, které mohou způsobit nedostatek kyslíku v krvi → poškození CNS)

  • specifické poruchy chování mohou být způsobeny:

  • primárně jako součást obrazu LMD a deficitů dílčích funkcí

  • sekundárně jako důsledek prožívání neúspěchu, negativního hodnocení dospělých a zejména jako „výraz pocitu bezmoci vůči obtížím“.

  • Primární symtomatologie spočívá:

  • v poruchách pozornosti

  • v infantilním chování

  • ve zvýšené vzrušivosti

  • v závěrech z výzkumů se často hovoří o nápadném chování, někteří zdůrazňují hlavně agresivitu

  • obranné a vyhýbavé mechanismy (zvyšující se tlak doma i ve škole, aby dítě více četlo, psalo, vede dítě k odmítání práce pro školu – zapomíná úkoly, ztrácí sešity a záznamníčky úkolů, falšuje podpisy rodičů,…)

  • Kompenzační chování (vytahují se, šaškují, zlobí,…)

  • Úzkostné stažení se do sebe

  • Reedukace (náprava) SPU

  • děti s nejtěžším stupněm SPU komplikovaným problémy, které vyžadují léčení, jsou po dobu léčení vzdělávány v ZŠ při psychiatrické léčebně včetně reedukace

  • žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, u nichž je vzhledem ke stupni poruchy doporučena speciální péče, jsou buď vzděláváni ve specializovaných třídách při ZŠ nebo ve spec. školách pro žáky s SPU nebo jsou integrováni do běžných tříd

  • žáci a studenti, kteří jsou sice diagnostikováni jako osoby s SPU, ale stupeň jejich obtíží nevyžaduje speciální péči, zůstávají v běžných třídách a vztahuje se na ně jako na ostatní doporučení MŠMT

  • reedukace se realizuje především ve specializované třídě nebo individuální či skupinovou formou v poradenském pracovišti (PPP, SPC)

  • dále reed.organizují tato pracoviště formou „cestujících pedagogů“, kteří dojíždějí do běžných škol

  • při školách nebo samostatně vznikají dyscentra

  • ve školách se organizují kroužky a nápravné skupiny, pracující po vyučování

  • Zásady při reedukaci:

Témata, do kterých materiál patří