Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 1 nejstručnější

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (955.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • Individuální vzdělávací program (IVP)

  • je možná integrace zdravotně postižených dětí do MŠ a ZŠ, mají-li zajištěnu spec.-ped. péči

  • rodiče musí kontaktovat ředitele školy – žádost – on uváží, zda může dítě integrovat, na základě odborného posudku SPC nebo PPP ředitel zváží přijetí

  • je nutné stanovit individuální vzdělávací program

  • vypracovává ho třídní učitel

  • dá se použít i na ZŠ a SŠ

  • vypracování IVP je písemné – je to jakási „smlouva“ rodičů a školy, musí ho schválit ředitel školy a rodiče

  • IVP – postupy vzdělávání, nápravné postupy, vychází se z komplexní diagnózy

  • IVP musí obsahovat:

  • úpravy učební látky a učebních postupů – konkrétní cíle, co je třeba dítě naučit, časná redukce výchov (TV, VV), cíle pro jednotlivá období, postup a jednotlivé kroky

  • metody a materiály (spec. pomůcky) – spolupráce s SPC

  • motivační aspekty

  • kroky, postupy vedoucí ke kompenzaci, zmírnění vady

  • způsob a termíny ověřování výsledků

+ úkoly pro rodiče – zajištění pravidelné rehabilitace

33. Specifické vývojové poruchy chování a učení, etiologie, charakteristický obraz na 1. a 2. stupni ZŠ, možnosti nápravy.

  • Specifické poruchy učení (SPU)

  • souhrnné označení poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při čtení, psaní, mluvení, porozumění mluvené řeči, atd.

  • tyto poruchy předpokládají dysfunkci centrálního nervového systému.

  • porucha se může vyskytnout spolu s jinými formami postižení (smyslové vady, MR,…) nebo díky vlivům prostředí (kulturní zvláštnosti, nedostatečná výuka,…)

  • DYslexie

  • specifická porucha čtení

  • projevuje se při rozpoznávání a zapamatování si jednotlivých písmen

  • problém v rozlišování tvarově podobných písmen (b-d, t-j, s-z) nebo zvukově podobných hlásek (a-e-o, b-p)

  • obtíže nastávají při spojování hlásek v slabiku a poté v souvislém čtení slov; obtíže se promítají do rychlosti čtení, správnosti čtení a porozumění čtenému textu

  • Dysgrafie

  • specifická porucha psaní

  • špatná schopnost napodobit tvar a řazení písmen

  • dítě zaměňuje tvarově podobná písmena, písmo je neuspořádané, těžkopádné, neobratné,…

  • problémy s dodržením lineatury, výšky písma, často špatné držení psacího náčiní, písmo může být nečitelné

  • Dysortografie

  • specifická porucha pravopisu

  • znemožňuje správně zapsat všechna písmena ve správném pořadí včetně délek a měkkosti

  • často souvisí s dyslexií a dysgrafií

  • chyby – vynechávky, záměny písmen, zkomoleniny, špatné značení délek samohlásek, chyby v měkčení,…

  • dysortografické chyby se objevují při časově limitovaných úkolech (např. diktáty, prověrky,…), objevují se chyby i v osvojených jevech

  • Dyskalkulie

  • specifická porucha matematických schopností

  • Praktognostická dyskalkulie – narušena manipulace s předměty nebo nakreslenými symboly (neumí seřadit předměty podle velikosti, rozeznávat geo. tvary, neschopnost ukazovat na počítané předměty,…)

  • Verbální dyskalkulie – problémy při označování množství a počtu předmětů, operačních znaků, matematických úkonů; není schopno vyjmenovat řadu čísel; potíže slovně označit počet předmětů, místo 12 čte 21,…

  • Lexická dyskalkulie – neschopnost číst matematické symboly (čísla, číslice, operační symboly), potíže číst vícemístná čísla s nulami uprostřed, římské číslice, zlomky, desetinná čísla, mocniny,…

  • Grafická dyskalkulie – neschopnost psát matematické znaky, potíže psaní číslic formou diktátu, vícemístná čísla píše v opačném pořadí, zapomíná psát nuly, problémy při rýsování jednoduchých obrazců,…

  • Operační dyskalkulie – porucha schopnosti provádět matematické operace(+,-,*,/)

  • Ideognostická dyskalkulie – porucha v oblasti pojmové činnosti, v chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi, např. umí zapsat číslo 6, ale neuvědomuje si, že je to totéž jako 5+1 nebo 3*2 nebo 1/2 z 12; potíže při řešení slovních úloh

Témata, do kterých materiál patří