Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Individuální vzdělávací program (IVP)
je možná integrace zdravotně postižených dětí do MŠ a ZŠ, mají-li zajištěnu spec.-ped. péči
rodiče musí kontaktovat ředitele školy – žádost – on uváží, zda může dítě integrovat, na základě odborného posudku SPC nebo PPP ředitel zváží přijetí
je nutné stanovit individuální vzdělávací program
vypracovává ho třídní učitel
dá se použít i na ZŠ a SŠ
vypracování IVP je písemné – je to jakási „smlouva“ rodičů a školy, musí ho schválit ředitel školy a rodiče
IVP – postupy vzdělávání, nápravné postupy, vychází se z komplexní diagnózy
IVP musí obsahovat:
úpravy učební látky a učebních postupů – konkrétní cíle, co je třeba dítě naučit, časná redukce výchov (TV, VV), cíle pro jednotlivá období, postup a jednotlivé kroky
metody a materiály (spec. pomůcky) – spolupráce s SPC
motivační aspekty
kroky, postupy vedoucí ke kompenzaci, zmírnění vady
způsob a termíny ověřování výsledků
+ úkoly pro rodiče – zajištění pravidelné rehabilitace
33. Specifické vývojové poruchy chování a učení, etiologie, charakteristický obraz na 1. a 2. stupni ZŠ, možnosti nápravy.
Specifické poruchy učení (SPU)
souhrnné označení poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při čtení, psaní, mluvení, porozumění mluvené řeči, atd.
tyto poruchy předpokládají dysfunkci centrálního nervového systému.
porucha se může vyskytnout spolu s jinými formami postižení (smyslové vady, MR,…) nebo díky vlivům prostředí (kulturní zvláštnosti, nedostatečná výuka,…)
DYslexie
specifická porucha čtení
projevuje se při rozpoznávání a zapamatování si jednotlivých písmen
problém v rozlišování tvarově podobných písmen (b-d, t-j, s-z) nebo zvukově podobných hlásek (a-e-o, b-p)
obtíže nastávají při spojování hlásek v slabiku a poté v souvislém čtení slov; obtíže se promítají do rychlosti čtení, správnosti čtení a porozumění čtenému textu
Dysgrafie
specifická porucha psaní
špatná schopnost napodobit tvar a řazení písmen
dítě zaměňuje tvarově podobná písmena, písmo je neuspořádané, těžkopádné, neobratné,…
problémy s dodržením lineatury, výšky písma, často špatné držení psacího náčiní, písmo může být nečitelné
Dysortografie
specifická porucha pravopisu
znemožňuje správně zapsat všechna písmena ve správném pořadí včetně délek a měkkosti
často souvisí s dyslexií a dysgrafií
chyby – vynechávky, záměny písmen, zkomoleniny, špatné značení délek samohlásek, chyby v měkčení,…
dysortografické chyby se objevují při časově limitovaných úkolech (např. diktáty, prověrky,…), objevují se chyby i v osvojených jevech
Dyskalkulie
specifická porucha matematických schopností
Praktognostická dyskalkulie – narušena manipulace s předměty nebo nakreslenými symboly (neumí seřadit předměty podle velikosti, rozeznávat geo. tvary, neschopnost ukazovat na počítané předměty,…)
Verbální dyskalkulie – problémy při označování množství a počtu předmětů, operačních znaků, matematických úkonů; není schopno vyjmenovat řadu čísel; potíže slovně označit počet předmětů, místo 12 čte 21,…
Lexická dyskalkulie – neschopnost číst matematické symboly (čísla, číslice, operační symboly), potíže číst vícemístná čísla s nulami uprostřed, římské číslice, zlomky, desetinná čísla, mocniny,…
Grafická dyskalkulie – neschopnost psát matematické znaky, potíže psaní číslic formou diktátu, vícemístná čísla píše v opačném pořadí, zapomíná psát nuly, problémy při rýsování jednoduchých obrazců,…
Operační dyskalkulie – porucha schopnosti provádět matematické operace(+,-,*,/)
Ideognostická dyskalkulie – porucha v oblasti pojmové činnosti, v chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi, např. umí zapsat číslo 6, ale neuvědomuje si, že je to totéž jako 5+1 nebo 3*2 nebo 1/2 z 12; potíže při řešení slovních úloh