RVP ZV 2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
5.10.3 FILMOVÁ/AUDIOVIZUÁLNÍ VÝCHOVA
Charakteristika vzdělávacího oboru
Doplňující vzdělávací obor Filmová/Audiovizuální výchova poskytuje školám možnost
obohatit vzdělávací obsah základního vzdělávání ve vzdělávací oblasti Umění a kultura. Vymezený
vzdělávací obsah podporuje rozvoj žáků jako uživatelů filmových a obecně audiovizuálních produktů
a zároveň rozvíjí jejich vnímavost a tvůrčí schopnosti prostřednictvím filmových/audiovizuálních
výrazových prostředků.
Filmová/Audiovizuální výchova v etapě základního vzdělávání je koncipována jako metodické
propojení několika tvůrčích činností:
vlastní tvůrčí zkušenost z filmové/audiovizuální tvorby a jejího výsledku;
schopnost vnímat díla vytvořená audiovizuálními výrazovými prostředky a uvědomovat si jejich
hodnoty;
potřeba zaujmout a formulovat názor na filmové/audiovizuální dílo.
Vlastní tvůrčí zkušenost žáků (od 2. období 1. stupně) zprostředkovávají tři vzájemně propojené
a na sebe navazující okruhy činností, při nichž se uplatňuje subjektivita, pozorování a smyslové
vnímání, fantazie, tvořivost a citlivost a při kterých se prohlubují komunikační schopnosti.
Důraz je kladen na postupný rozvoj vnímání filmových/audiovizuálních děl. Žáci se na základě
jednoduchých tvůrčích experimentů učí „řeči filmu“, aby mohli mít větší požitek z vnímání děl
filmové/vizuální
kultury.
Učí
se
lépe
porozumět
možnostem
jednotlivých
typů
filmových/audiovizuálních sdělení vycházejících buď z přesného obrazu okolního světa
(dokumentární pojetí), nebo umělého obrazu více či méně možného světa (hraný film) i obrazu, který
vychází z technických možností rozšiřujících „filmovou řeč“ o triky, animace a další výtvarné prvky.
Při učení se takto detailní interpretaci pracuje žák také s odbornými a kritickými texty, což podporuje
jeho čtenářskou gramotnost.