RVP ZV 2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
TPV nezahrnuje úzce účelové činnosti zaměřené na dosažení taneční techniky a výsledných
pohybových tvarů. Nezaměřuje se na prvenství, rychlost, výsledek, úspěch, ale nabízí soustředění,
sebepoznávání, úctu k druhým, radost a potřebu pečovat o společně sdílený prostor. TPV je chápána
jako tvůrčí umělecká činnost, která je prostředkem ke znovuobjevování těla, jeho možností a citlivosti,
k sebepoznávání a rozvíjení vyjadřovacích schopností neverbálním způsobem. Jedním z hlavních
úkolů je podněcování k samostatné tvůrčí činnosti.
Tento doplňující vzdělávací obor vytváří další prostor pro utváření a rozvíjení klíčových
kompetencí, zejména kompetencí sociálních a personálních, komunikativních a občanských, a zároveň
přispívá k dosahování cílů základního vzdělávání.
K rozvíjení klíčových kompetencí žáků a k naplňování cílů základního vzdělávání
prostřednictvím tance a pohybové výchovy je nezbytné věnovat pozornost čtyřem základním
doménám, které v Taneční a pohybové výchově prostupují veškeré konání a jsou obsažené
v nejrůznějších formách v celém vzdělávacím obsahu. Jsou to: Objevování svého místa, Rozvíjení
inteligence těla, Původnost/originalita a Vytváření společenství.
Obsahem Objevování svého místa jsou činnosti, jejichž prostřednictvím žák hledá a poznává
prostor svého těla a které zprostředkují a vizualizují představu fyzického propojení tělesnosti
s prostorem a prostředím. Pocit poznání a uvědomění si svého těla v prostorovém kontextu vede
k uvědomění si své jedinečnosti v rámci sounáležitosti s celkem – napojení se na řád věcí. Toto
poznání doprovází úcta, pokora a svoboda.