RVP ZV 2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Slovníček
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
MŠMT Praha 2015
160
přehled podpůrných opatření Příloha č. 1 k vyhlášce č. 27/2016 Sb. vymezující →podpůrná opatření pro první až pátý →stupeň
podpory
klíčové kompetence souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění
každého člena společnosti; v →Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání jsou
klíčové kompetence vymezeny na úrovni, které mají dosáhnout všichni žáci na konci základního
vzdělávání; v etapě základního vzdělávání jsou za klíčové považovány: kompetence k učení,
kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální,
kompetence občanské, kompetence pracovní
kognitivní procesy poznávací procesy tvořící podstatu učení; jsou součástí intelektuálního vývoje člověka, zahrnují
smyslové poznávání, představy a obrazotvornost, myšlení, paměť, učení, někdy je k nim řazena i řeč
a pozornost
kurikulární dokumenty pedagogické dokumenty, které vymezují legislativní a obsahový rámec potřebný pro tvorbu
→školního vzdělávacího programu; systém kurikulárních dokumentů je vytvářen a uplatňován na
dvojí úrovni; státní úroveň tvoří →Národní program vzdělávání a →rámcové vzdělávací programy,
školní úroveň tvoří →školní vzdělávací programy
lehká mentální retardace
→mentální postižení (IQ 50–69) snížení rozumových schopností v důsledku organického postižení
mozku; u žáků dochází k zaostávání duševního vývoje, i když většina z nich dosáhne úplné
nezávislosti v osobní péči a domácích praktických dovednostech
Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání metodický dokument, který je doporučen pro tvorbu →školních vzdělávacích programů v etapě
základního vzdělávání; uvádí konkrétní postupy při tvorbě jednotlivých částí →školního vzdělávacího
programu doplněného o příklady ze školní praxe
mentální postižení (mentální retardace) snížení rozumových schopností vzniklé v důsledku organického poškození mozku nebo
nedostatečnosti mozkových funkcí, projevuje se sníženou úrovní →kognitivních procesů, odlišným
vývojem některých psychických funkcí a nižší sociální adaptabilitou; individuální modifikace
uvedených příznaků závisí na hloubce a rozsahu mentálního postižení, na míře postižení jednotlivých
funkcí a na úrovni psychického vývoje
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice koncepční dokument české vzdělávací politiky označovaný jako Bílá kniha; obsahuje záměry rozvoje
vzdělávání žáků od 3 do 19 let a návrhy i doporučení ekonomického, politického a pedagogického
charakteru, které jsou postupně realizovány
Národní program vzdělávání nejvyšší →kurikulární dokument, který vzniká na základě vymezení ve →školském zákoně
období pedagogicky a časově vymezený úsek vzdělávání v →Rámcovém vzdělávacím programu pro základní
vzdělávání na 1. stupni; 1. období vzdělávání zahrnuje 1. až 3. ročník, 2. období 4. a 5. ročník
obor vzdělání základní škola jeden z oborů soustavy oborů vzdělání, které stanoví vláda nařízením po projednání s příslušnými
ústředními odborovými orgány a příslušnými organizacemi zaměstnavatelů s celostátní působností;