RVP ZV 2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Vzdělávání v oblasti Člověk a jeho svět rozvíjí poznatky, dovednosti a prvotní zkušenosti žáků
získané ve výchově v rodině a v předškolním vzdělávání. Žáci se učí pozorovat a pojmenovávat věci
jevy a děje, jejich vzájemné vztahy a souvislosti, utváří se tak jejich prvotní ucelený obraz světa.
Poznávají sebe i své nejbližší okolí a postupně se seznamují s místně i časově vzdálenějšími osobami
i jevy a se složitějšími ději. Učí se vnímat lidi, vztahy mezi nimi, všímat si podstatných věcných
stránek i krásy lidských výtvorů a přírodních jevů, soustředěně je pozorovat, přemýšlet o nich
a chránit je. Na základě poznání sebe, svých potřeb a porozumění světu kolem sebe se žáci učí vnímat
základní vztahy ve společnosti, porozumět soudobému způsobu života, jeho přednostem i problémům
(včetně situací ohrožení), učí se vnímat současnost jako výsledek minulosti a východisko do
budoucnosti. Při osvojování poznatků a dovedností ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět se žáci učí
vyjadřovat své myšlenky, poznatky a dojmy, reagovat na myšlenky, názory a podněty jiných.
Podmínkou úspěšného vzdělávání v dané oblasti je vlastní prožitek žáků vycházející z konkrétních
nebo modelových situací při osvojování potřebných dovedností, způsobů jednání a rozhodování.
K tomu významně přispívá i osobní příklad učitelů. Propojení této vzdělávací oblasti s reálným
životem a s praktickou zkušeností žáků se stává velkou pomocí i ve zvládání nových životních situací
i nové role školáka, pomáhá jim při nalézání jejich postavení mezi vrstevníky a při upevňování
pracovních i režimových návyků.