SZZ navazující magisterské - pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vzdělávacím systému. Funkce školy v
současné společnosti. Proměna školy
v souvislosti s proměnou kurikula a
společnosti.
• Diskutujte o metaforách školy (např. škola
jako povznesení, základ života, dílna lidskosti,
chrám, výtah, pojišťovna) a uvažujte o tom,
jaké pojetí a funkce školy stojí v pozadí těchto
metafor.
• Na příkladu českých (event. zahraničních)
kurikulárních dokumentů objasněte princip
jejich fungování a úlohu, kterou sehrávají ve
vztahu ke škole a k její proměně. Kriticky
posuďte přínosy a problémy dvoustupňového
kurikula.
Janíková, M., Janík, T., Jůva, V., Vašťatková, J.,
Hloušková, L., Maňák, J., et al. (2009). Základy školní
pedagogiky. Brno: Paido. (Kapitola 1).
Keller, J., & Tvrdý, L. (2008). Vzdělanostní společnost?
Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Slon.
Walterová, E., et al. (2004). Úloha školy v rozvoji
vzdělanosti. 1. díl. Brno: Paido. (Kapitola 1).
Kaščák, O., & Pupala, B., et al. (2011). Školy v prúde
reforiem. Bratislava: Renesans.
Tupý, J. (2014). Tvorba kurikulárních dokumentů v České
republice. Brno: Masarykova univerzita.
http://www.ped.muni.cz/weduresearch/publikace/pvtp35.p
df
5.
Procesy řízení, vedení a správy
škol. Decentralizace, autonomizace,
„skládání účtů“, autoevaluace a
evaluace školy, vnitřní rozvoj škol,
koncepce řízení kvality, škola jako učící
se organizace. Rady škol jako ústřední
prvek systému správy škol.
• Na vypracované případové studii školy nebo
školského zařízení charakterizujte hlavní
procesy a články řízení: plánování,
organizování, hodnocení a rozhodování.
Pol, M. (2013). Když se školy učí. Brno: Masarykova
univerzita.