Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

́tní soc. opora není to, co pro nás lidé dělají, ale to, co si myslíme pro nás že dělají.  

80 

 
15. Vnější podmínky jako determinanty vývoje dětí a dospívajících (vliv rodinné atmosféry a jednotlivých členů 
rodiny, vztahy vrstevníků, působení školy, vlivy mimoškolní, typy rodičovské výchovy a její optimalizace). 

Dětství – období 6 - 11 let 
V tomto období rodina uspokojuje většinu biologický a psychických potřeb dítěte.  

Rodina je pro dítě zdrojem jistoty, bezpečí a citové opory 

Velký význam mají rodinné rituály, které vytvářejí pocit vzájemnosti a rodinu tak spojují (např. společné víkendové 
výlety, návštěvy u babičky apod.  
Rodinná atmosféra Rodinná atmosféra by měla přinášet dítěti pocit pohody, štěstí, bezpečí a pomoci Rodina  by  měla  být  prostor  pro  upřímnost,  pravdivost,  vzájemnost  a  otevřenost  -  v rodinné  psychologii  je  toto  vše 
nazváno pojmem mutalita. Největším  nedostatkem rodinného života je  pseudomutalita - předstírání vzájemnosti  a 
pravdivosti. Dítě může žít uprostřed zdánlivě dokonalé péče, v prostředí, kde se nikdo nehádá a nekřičí,  kde však je 
nemožné  o  určitých  věcech  mluvit:  nesmí  se  zapochybovat  o  dogmatu,  že  všichni  všechny  milují,  a  to  stále  a 
stejnoměrně, že záporné city neexistují (Říčan). 

Rodiče Rodiče jsou  pro dítě jednoznačnou autoritou, která je zatím přijímána bez výhrad
Dítě si musí v rodině osvojit zdravý vztah k autoritě (ne vzdorovitý, ani otrocky podrobivý). Autoritu rodičů nezřídka 
narušuje např. příliš shovívavý postoj babičky.  Největší váhu má „jednotná a společná  vůle rodičů“, avšak ani mezi 
rodiči se nedaří vždy sblížit všechna stanoviska. 
Rodiče představují model určité role, vzor způsobu chování.  
Pro dítě v tomto období je charakteristická identifikace s rodičem stejného pohlaví, čímž symbolicky přejímá i část 
jeho prestiže. Zprostředkovaně tak uspokojuje svou potřebu seberealizace 
 Soužitím s členy rodiny získává dítě základní povahové vlastnosti, ať už jsou dobré či špatné.  
Od rodičů přejímá i postoj ke škole, což se odráží na školním výkonu.  
Matka Matka  zabezpečuje  tělesné  a  psychické  potřeby  dítěte.  Je  pro  něj  citovou  oporou,  zdrojem  jistoty  a  bezpečí
Kontroluje plnění povinností a chování dětí.  

Témata, do kterých materiál patří