SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
́tní soc. opora není to, co pro nás lidé dělají, ale to, co si myslíme pro nás že dělají.
80
15. Vnější podmínky jako determinanty vývoje dětí a dospívajících (vliv rodinné atmosféry a jednotlivých členů
rodiny, vztahy vrstevníků, působení školy, vlivy mimoškolní, typy rodičovské výchovy a její optimalizace).
Dětství – období 6 - 11 let
V tomto období rodina uspokojuje většinu biologický a psychických potřeb dítěte.
Rodina je pro dítě zdrojem jistoty, bezpečí a citové opory
Velký význam mají rodinné rituály, které vytvářejí pocit vzájemnosti a rodinu tak spojují (např. společné víkendové
výlety, návštěvy u babičky apod.
Rodinná atmosféra Rodinná atmosféra by měla přinášet dítěti pocit pohody, štěstí, bezpečí a pomoci Rodina by měla být prostor pro upřímnost, pravdivost, vzájemnost a otevřenost - v rodinné psychologii je toto vše
nazváno pojmem mutalita. Největším nedostatkem rodinného života je pseudomutalita - předstírání vzájemnosti a
pravdivosti. Dítě může žít uprostřed zdánlivě dokonalé péče, v prostředí, kde se nikdo nehádá a nekřičí, kde však je
nemožné o určitých věcech mluvit: nesmí se zapochybovat o dogmatu, že všichni všechny milují, a to stále a
stejnoměrně, že záporné city neexistují (Říčan).
Rodiče Rodiče jsou pro dítě jednoznačnou autoritou, která je zatím přijímána bez výhrad.
Dítě si musí v rodině osvojit zdravý vztah k autoritě (ne vzdorovitý, ani otrocky podrobivý). Autoritu rodičů nezřídka
narušuje např. příliš shovívavý postoj babičky. Největší váhu má „jednotná a společná vůle rodičů“, avšak ani mezi
rodiči se nedaří vždy sblížit všechna stanoviska.
Rodiče představují model určité role, vzor způsobu chování.
Pro dítě v tomto období je charakteristická identifikace s rodičem stejného pohlaví, čímž symbolicky přejímá i část
jeho prestiže. Zprostředkovaně tak uspokojuje svou potřebu seberealizace
Soužitím s členy rodiny získává dítě základní povahové vlastnosti, ať už jsou dobré či špatné.
Od rodičů přejímá i postoj ke škole, což se odráží na školním výkonu.
Matka Matka zabezpečuje tělesné a psychické potřeby dítěte. Je pro něj citovou oporou, zdrojem jistoty a bezpečí.
Kontroluje plnění povinností a chování dětí.