Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

projevem radosti z jejich přítomnosti.  

První přátelství vznikají u dětí již vpředškolním věku, výběr kamaráda v předškolním věku je ovlivněn několika 

faktory, jak uvádí Vágnerová (2000), jde především o  

1. pohlaví dítěte – o příslušnost ke stejnému pohlaví. 9  

2. zevnějšek dítěte – atraktivita, podobnost 

3. vlastnictví zajímavého předmětu – zvyšuje atraktivitu dítěte v sociální skupině 4. chování – popularita spoluurčuje 

sociální úspěšnost v kolektivu vrstevníků  

79 

Charakteristika přa

́ telství  

V průběhu života se setkáváme s různými typy přátelství. Mění se v rámci sociálního kontextu, podle stupně blízkosti 

a intimity, podle věku a pohlaví.  

Fehr (1996; cit. dle Miller, Perlman, Brehm, 2007), definoval přátelství jak svobodný, osobní vztah, poskytující 

intimitu a podporu, ve kterém se obě strany mají rády a vyhledávají vzájemnou společnost.  

Fehr (2004) uvádí, že očekávání, která máme v přátelství jsou založena na zkušenostech, které máme z předchozích 

blízkých vztahů. Jde především o vztahy v rodině. Fehr (2004) dále uvádí, že podle Brethertona (1990) jsou tyto 

zkušnnosti založeny na poznání vzájemné interakce dítěte a rodičů, na očekávání dítěte být milováno rodičem a 

následující reakce rodičů (např. Když jsem nemocný, máma o mě bude pečovat; když mám dlouhou chvíli, máma si se 

mnou bude hrát apod.)  

Přátelství je obvykle méně emočně intenzivní a méně „výlučné“ (exluzivní) než romantické vztahy. Nezahrnuje 

sexuální intimitu a je méně vášnivé. Hluboká přátelství nicméně zahrnují další rysy, které charakterizují také 

Témata, do kterých materiál patří