SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
projevem radosti z jejich přítomnosti.
První přátelství vznikají u dětí již vpředškolním věku, výběr kamaráda v předškolním věku je ovlivněn několika
faktory, jak uvádí Vágnerová (2000), jde především o
1. pohlaví dítěte – o příslušnost ke stejnému pohlaví. 9
2. zevnějšek dítěte – atraktivita, podobnost
3. vlastnictví zajímavého předmětu – zvyšuje atraktivitu dítěte v sociální skupině 4. chování – popularita spoluurčuje
sociální úspěšnost v kolektivu vrstevníků
79
Charakteristika přa
́ telství
V průběhu života se setkáváme s různými typy přátelství. Mění se v rámci sociálního kontextu, podle stupně blízkosti
a intimity, podle věku a pohlaví.
Fehr (1996; cit. dle Miller, Perlman, Brehm, 2007), definoval přátelství jak svobodný, osobní vztah, poskytující
intimitu a podporu, ve kterém se obě strany mají rády a vyhledávají vzájemnou společnost.
Fehr (2004) uvádí, že očekávání, která máme v přátelství jsou založena na zkušenostech, které máme z předchozích
blízkých vztahů. Jde především o vztahy v rodině. Fehr (2004) dále uvádí, že podle Brethertona (1990) jsou tyto
zkušnnosti založeny na poznání vzájemné interakce dítěte a rodičů, na očekávání dítěte být milováno rodičem a
následující reakce rodičů (např. Když jsem nemocný, máma o mě bude pečovat; když mám dlouhou chvíli, máma si se
mnou bude hrát apod.)
Přátelství je obvykle méně emočně intenzivní a méně „výlučné“ (exluzivní) než romantické vztahy. Nezahrnuje
sexuální intimitu a je méně vášnivé. Hluboká přátelství nicméně zahrnují další rysy, které charakterizují také