SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Děti se začínají sdružovat podle pohlaví, což způsobuje zejména psychická rozdílnost a odlišnost zájmů. Ve třetí
třídě tak vznikají chlapecké a dívčí skupinky.
Mimoškolní vlivy Právě v mimoškolní činnosti se dítě nezřídka setkává s těmi nejmocnějšími podněty k důvěře ve vlastní síly. Do
jisté míry sice na zkušenosti ze školní práce navazuje, opírá se o ně, ale navíc je často ještě podstatně rozšiřuje a
prohlubuje, i když jde především o regeneraci sil formou zcela svobodně volené aktivity.
82
Vrstevníci Na počátku dětství jsou „kamarádi“ voleni nahodile. Děti chtějí mít zpočátku hodně kamarádů Postupně si však
zpravidla oblíbí „nejlepšího kamaráda“, se kterým přes občasné hádky dobře vychází.
Po 9. roce má tedy již většina dětí vedle skupiny přátel i jednoho kamaráda stejného věku a pohlaví. V té době
začínají být „určité vlastnosti“ kamarádů nezbytnou podmínkou přátelství (kamarád je legrační, zná zajímavé věci o
letadlech, hraje dobře kopanou apod.)
V prepubertě dochází k intenzivnímu navazování kontaktů s vrstevníky. Začíná se již vyvíjet pocit pro dělbu práce
a spravedlivé šance. Bohužel začíná také vědomí, že i barva kůže a cena oblečení rozhoduje o sociální hodnotě
jedince.
Děti dokáží již potlačit i své zájmy, aby vyhověli „požadavkům skupiny“. Kritizují každého, kdo je neplní.
Vzájemně se hodnotí, obdivují starší kamarády, event. i některé dospělé. S vrstevníky tráví stále více času.
Dospívání – období 11 – 20 let