Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Učitel 

- dospívající jsou k požadavkům učitele i školním normám stále kritičtější 

-  kritika  učitelů  se  v tomto  věku  stává  normou  chování.  U  mnohých  jde  však  jen  o  „přenos  vztahu  k rodičům“ 
(rušením ve  škole  je např. ventilován odpor k otci) Kladný vztah však nedávají najevo z obavy, že by to mohlo být 
chápáno jako šplhounství. 

- mění se vztah k učiteli – starší žáci hodnotí chování i profesní kompetence učitele přísně, bývají k nim netolerantní 
(tato změna je podmíněna schopností zralejšího způsobu uvažování a potřebou odpoutat se ze závislosti na autoritě) 

- pubescent akceptuje učitele jako autoritu, jen když mu něčím imponuje a může si ho vážit.  

Spolužáci 

-  třídní  kolektiv  má  svou  vnitřní  strukturu  (role,  pozice),  aspekty  organizace  (cíle,  normy,  hodnoty)  a  dynamiku 
(sankce, odměny) 

-  postupně  se  vydělují  užší  skupinky  či  páry,  které  si  pomáhají  v těžkostech  (popř.  se  společně  věnují  nějakým 
zájmovým aktivitám – hudební, taneční apod.) 

- kolektiv třídy nelze vyměnit, je třeba se s ním smířit a bojovat o vlastní pozici.  

- soužití spolužáků ve třídě je bohatým zdrojem sociálních zkušeností 

Adolescenti  –  se  již  tak  nepodřizují  skupinovým  hodnotám,  normám  a  cílům  –  to  už  by  jen  blokovalo  rozvoj 
vlastní identity a autonomie 

Vrstevníci 

-  pubescenti  vytváří  skupinky  o  3  –  6  členech,  ve  kterých  společně  vykonávají  různé  činnosti.  Tyto  skupinky 
přetrvávají až do počátků adolescence (nejsou však výjimkou ani vztahy trvající po celý život) Tyto skupinky bývají 
relativně stabilní, uzavřené, selektivní a důvěrné. Členové mají shodné názory, vzájemné sympatie a obdiv, společné 
cíle, zájmy, ideály i problémy.  

Témata, do kterých materiál patří