SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Učitel
- dospívající jsou k požadavkům učitele i školním normám stále kritičtější
- kritika učitelů se v tomto věku stává normou chování. U mnohých jde však jen o „přenos vztahu k rodičům“
(rušením ve škole je např. ventilován odpor k otci) Kladný vztah však nedávají najevo z obavy, že by to mohlo být
chápáno jako šplhounství.
- mění se vztah k učiteli – starší žáci hodnotí chování i profesní kompetence učitele přísně, bývají k nim netolerantní
(tato změna je podmíněna schopností zralejšího způsobu uvažování a potřebou odpoutat se ze závislosti na autoritě)
- pubescent akceptuje učitele jako autoritu, jen když mu něčím imponuje a může si ho vážit.
Spolužáci
- třídní kolektiv má svou vnitřní strukturu (role, pozice), aspekty organizace (cíle, normy, hodnoty) a dynamiku
(sankce, odměny)
- postupně se vydělují užší skupinky či páry, které si pomáhají v těžkostech (popř. se společně věnují nějakým
zájmovým aktivitám – hudební, taneční apod.)
- kolektiv třídy nelze vyměnit, je třeba se s ním smířit a bojovat o vlastní pozici.
- soužití spolužáků ve třídě je bohatým zdrojem sociálních zkušeností
Adolescenti – se již tak nepodřizují skupinovým hodnotám, normám a cílům – to už by jen blokovalo rozvoj
vlastní identity a autonomie
Vrstevníci
- pubescenti vytváří skupinky o 3 – 6 členech, ve kterých společně vykonávají různé činnosti. Tyto skupinky
přetrvávají až do počátků adolescence (nejsou však výjimkou ani vztahy trvající po celý život) Tyto skupinky bývají
relativně stabilní, uzavřené, selektivní a důvěrné. Členové mají shodné názory, vzájemné sympatie a obdiv, společné
cíle, zájmy, ideály i problémy.