SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Důsledkem takového pasivního přístupu, nezájmu a citové neúčasti bývá „pseudovzájemnost“ promítající se obvykle i
do citové plochosti a opožďování vývoje dítěte.
2) ROZMAZLUJÍCÍ STYL
- vychovatelé nedokáží dítěti nic odepřít, dopřávají mu vše, po čem touží bez zásluhy a často mu i nepřiměřeně
posluhují
Důsledkem je to, že se dítě nenaučí ovládat svá přání, starat se o své povinnosti a nezíská návyky ukázněného
chování.
Podle věku a založení jsou tím děti nejprve zpomalovány ve vývoji, později pak přestávají takové vychovatele brát
vážně. Rozmazlované dítě se dokáže jen málo vcítit do potřeb druhých lidí, stále sobecky si vynucuje nejrůznější
přednosti a úlevy.
V rodině jsou rozmazlujícím faktorem především babičky a všichni ti, kteří nepociťují přílišnou odpovědnost za
budoucnost dětí a usilují jen o jejich „aktuální blaho“. Shovívavost dělá dítě „šťastným“ jen nakrátko. Takové děti si
zpočátku sice neadekvátně důvěřují, avšak ve styku s ostatními pak převládne vědomí nesamostatnosti až po
negativní sebehodnocení.
3) AUTORITATIVNÍ STYL
- autoritativní vychovatelé vycházejí z mylného přesvědčení – „čím budou přísnější, tím bude jejich výchova
účinnější“
- sami rozhodují také o všem, co se dítěte týká (co má dělat, kam s ním jít, s kým se stýkat apod.) a každý jeho
pokus o vyslovení vlastního názoru považují za „odmlouvání“. Při nedodržení jejich nařízení následuje zpravidla
přísný, většinou tělesný trest.