SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
86
V extrémních případech usilují o téměř naprostou podrobenost dítěte vůči své autoritě a to z přesvědčení, že je potřeba
dítě „zlomit“ („Stromek se musí ohýbat, dokud je malý.“; „Škoda rány, která padne vedle.“)
Příčiny takového jednání: - podvědomá aplikace vlastní přísné výchovy svých rodičů
- přesunutá agrese
- nedostatek lásky k dítěti
Autoritativní přístup má řadu projevů na škále od „přehnané péče“ („Jenom já dobře vím, co je pro tebe dobré a ať
tě ani nenapadne to odmítat!“) až po stálé nevraživé obviňování dítěte („Tak cos zase natropil, přiznej se, já ti
ukážu!“)
Důsledkem jsou především neurastenické potíže dětí, narušení vývoje osobnosti. Disciplína blokuje formování
vlastních názorů, rozvoj nezávislosti, snižuje sebejistotu a sebeúctu, brzdí utváření schopnosti samostatně rozhodovat.
Nedůvěřivá a napjatý vztah se pak navíc přenáší i do ostatních postojů a kontaktů s lidmi. Nemožnost získání lásky
dospělého oslabuje také ochotu k poslušnosti a může vést až ke kázeňským přestupkům.
Autoritativní výchova může mít dvojí dopad:
1) dítě se trpně podrobí – konformní poslušnost je obvyklejší, tyto děti bývají plaché, přecitlivělé, nesmělé, nervózní
2) dítě vzdoruje – je častější u těch, kteří chápou přísnost jako výraz „nelásky“ rodičů (děti, které poznaly nebo
zažívají např. shovívavost babičky).