SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Formou vzdoru je u dětí: zlobení při jídle, loudání se s plněním povinností, přehnaná nevraživost na jiné děti, týrání
zvířat apod.
u dospívajících – hádky, osočování, nerespektování příkazů a zákazů, parta, forma úniku – alkohol, drogy, agresivita
až delikvence.
87
16. Psychohygiena učitele a žáka. Kategorie zdraví, adaptace a maladaptace. Syndrom vyhoření
Zdraví
Zdraví dle definice WHO je stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody, nejen nepřítomnost nemoci nebo vady.
Výchovný cíl společnosti je požadavek vychování zdravé osobnosti. Na formování duševního zdraví má vliv mnoho
faktorů:
-historická situace a společenské prostředí
-emoční klima a nejbližší společenské prostředí
-životní cíle a perspektivy
-osobní vztahy
-cíle realizující se činností
Pojetí „kategorie zdraví“: l) negativní pojetí- tj. zdraví je ten, kdo není nemocný
2) pozitivní pojetí- jedná se o stav fyzické, psychické i sociální pohody. Pozitivní zdraví je usilováním o zdraví
člověka a každý člověk za něho odpovídá jak tělesně, tak duševně.
Definice zdraví: „Zdraví je celkový (tělesný, psychický, sociální a duchovní) stav člověka, který mu umožňuje dosahovat optimální
kvality života a není překážkou obdobnému snažení druhých lidí.“
Pojetí zdraví:
zdraví jako důležitý prostředek k dosažení cíle (potřebuji být zdráv, abych mohl…)
zdraví se stává cílem samo o sobě, dokonce nejdůležitější hodnotou pro člověka vůbec
Co si lidé představují od pojmem zdraví
– zdraví jako nepřítomnost nemoci, úrazu, choroby- člověk, kterému je dobře tělesně, duševně, duchovně i sociálně