SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Oblasti psychohygienických podmínek školního prostředí
Akustické podmínky - významně ovlivňují duševní pohodu a v důsledku toho i výkonnost žáků a učitelů. Ozvučení třídy je zkoumáno
z hlediska intenzity hluku, frekvence hluku, trvání v čase, zvukové odrazivosti, propustnosti a dozvuku.
- akustická pohoda závisí při školní výuce na těchto činitelích:
1) na hlasitosti přednesu učitele
2) nepřítomnosti echa
3) hladina zvuku by měla mít nízkou intenzitu vzhledem k hlasitosti projevu učitele
4) místnost, školní třída by měla mít tzv. „hluchá místa“, zvuk má být rozdělen v prostoru rovnoměrně.
Následky hluku – vyšší krevní tlak, výskyt žaludečních a dvanácterníkových vředů, neurotické příznaky,…
Hůře se snášejí hluboké a vysoké frekvence, přerušovaný zvuk, nepravidelný rytmus, hluk z různých směrů, velké
přechody mezi tóny.
Optické podmínky Jsou z hlediska duševní hygieny fyzikálního prostředí považovány za prvořadé, neboť většina informací při školní
výuce je zprostředkována vizuálně. Optické podmínky jsou zkoumány především ze dvou hledisek, a to z fyzikálních
vlastností osvětlení (intenzita osvětlení mezi 50-70 lx, lepší denní světlo, umělé – žárovka 60W osvětluje čisté
pracovní místo nemá svítit do očí, rovnoměrnost a směr osvětlení – praváci zleva a leváci zprava) a emociálně
psychologických (barevných) vlastností prostředí – školní třídy. Je tak využíván specifický účinek barevného tónu a
tzv. barev studených, působících relaxativně, tlumivě a sedativně, příp. opačný stimulující a aktivizující účinek barev
teplých, zvl. červené. Nelze opomenout rovněž fyzikální vlastnosti barev – sytost, výraznost, světlost, odrazivost.