SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zlepšení komunikace v rodině i ve škole (příp. s využitím výcvikových kurzů či příruček věnovaných
komunikačním dovednostem)
sociální podpora blízkých lidí, rodiny, kolegů, osob vystavených stejnému riziku
postup vedení školy i celé společnosti ve směru zlepšení podmínek pro učitele, jejich profesní perspektivy a
společenského postavení
91
17. Psychologie poznávací a diagnostické činnosti pedagoga. Metody: pozorování, rozbor výsledků činnosti,
rozhovoru. Sociometrie. Psychologická anamnéza. Pedagogicko – psychologická charakteristika žáka. Úspěšnost učitelovy práce do značné míry závisí na tom, zda dobře zná své žáky. Když chce člověk na někoho
působit, musí ho znát.
Obtíže a chyby při poznávání osobnosti:
Projekce – tendence promítat vlastní osobnost do chování jiných lidí. „Podle sebe soudím tebe.“ Např. učitel mylně
předpokládá, že žák dokáže pochopit totéž co on sám, a to stejným způsobem uvažování, předpokládá stejný zájem a
rozvinutou motivaci jako u sebe apod. Někdy také přisuzujeme druhému člověku např. egoistické, agresivní pohnutky,
které jsou v nás v potlačené podobě.
Individuální subjektivní zkreslení – sklon posuzovat lidi zkresleně
- „černými brýlemi“ - pesimistický pohled na svět, člověk vidí na lidech spíše nepříznivé vlastnosti, - „růžovými
brýlemi“ – optimistický pohled na svět, sklon vylepšovat si obraz lidí
Předsudky – příslušnost žáka k určité národnosti nebo jiné sociální skupině může ovlivnit jeho posuzování pod
vlivem předsudku o příznivých nebo nepříznivých vlastnostech této skupiny, bez ohledu na individuální zvláštnosti
žáka. Nebo – nekritické převzetí názoru jiných učitelů o žákovi.