Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

  zlepšení  komunikace  v rodině  i  ve  škole  (příp.  s využitím  výcvikových  kurzů  či  příruček  věnovaných 

komunikačním dovednostem) 

  sociální podpora blízkých lidí, rodiny, kolegů, osob vystavených stejnému riziku 
  postup vedení školy i celé společnosti ve směru zlepšení podmínek pro učitele, jejich profesní perspektivy  a 

společenského postavení 

91 

17.  Psychologie  poznávací  a  diagnostické  činnosti  pedagoga.  Metody:  pozorování,  rozbor  výsledků  činnosti, 
rozhovoru. Sociometrie. Psychologická anamnéza. Pedagogicko – psychologická charakteristika žáka. Úspěšnost  učitelovy  práce  do  značné  míry  závisí  na  tom,  zda  dobře  zná  své  žáky.  Když  chce  člověk  na  někoho 
působit, musí ho znát. 

 
Obtíže a chyby při poznávání osobnosti: 
Projekce
 – tendence promítat vlastní osobnost do chování jiných lidí.  „Podle sebe soudím tebe.“ Např. učitel mylně 
předpokládá, že žák dokáže pochopit totéž co on sám, a to stejným způsobem uvažování, předpokládá stejný zájem a 
rozvinutou motivaci jako u sebe apod. Někdy také přisuzujeme druhému člověku např. egoistické, agresivní pohnutky, 
které jsou v nás v potlačené podobě. 
 
Individuální subjektivní zkreslení – sklon posuzovat lidi zkresleně  
-  „černými  brýlemi“  -  pesimistický  pohled  na  svět,  člověk  vidí  na  lidech  spíše  nepříznivé  vlastnosti,  -  „růžovými 
brýlemi“ – optimistický pohled na svět, sklon vylepšovat si obraz lidí 
 
Předsudky
  –  příslušnost  žáka  k určité  národnosti  nebo  jiné  sociální  skupině  může  ovlivnit  jeho  posuzování  pod 
vlivem  předsudku  o  příznivých  nebo  nepříznivých  vlastnostech  této  skupiny,  bez  ohledu  na  individuální  zvláštnosti 
žáka. Nebo – nekritické převzetí názoru jiných učitelů o žákovi. 

Témata, do kterých materiál patří