SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
snížená schopnost adaptace, nerozhodnost
-
nepřizpůsobivost, nebo zhoršená adaptace (zejména ve smyslu sociální přizpůsobivosti)
-
ve škole se vyskytuje hlavně maladaptivní profesní a studijní orientace - žák projevuje nerozhodnost v tom
jaké povolání si má vybrat, neangažovanost při volbě povolání, pasivitu, lhostejnost k vlastní budoucnosti.
-
projevuje se hlavně poruchami chování obecně a poruchami chování obecně a poruchami učení specificky ve
školním prostředí (antisociální chování)}.
-
Typy maladaptace – únik do fantazie, ješitnost, sebeidealizace, úzkostlivá konformita, adaptace útokem.
Vztah učitele a žáka je mezilidský vztah, který ovlivňuje průběh i výsledek učitelova vyučování, žákova učení,
kvalitu jejich spolupráce, sociální percepci, emociální a motivační aspekt výuky. Tento vztah je dán obecními
sociálními rolemi, které oba zastávají a potom zvláštnostmi obou aktérů (pohlaví, věk, očekávání), zvláštnostmi jejich
očekávání, zvláštnostmi vyučovacího předmětu, délkou a frekvencí jejich vzájemného setkávání…
Vztah učitele a žáka musí být především postaven na vzájemném respektu. Pokud učitel nerespektuje žáka, nemůže
očekávat, že žák bude respektovat jeho. Respekt nemůže být ostaven na mocenské převaze učitele nebo na důkladně
propracovaném školním řádu. Respekt se vyznačuje vzájemnou důvěrou a svobodou. Důvěrou, že nebudu raněn ve
svých citech a očekáváních a svobodou otevřeně diskutovat o věcech příjemných i nepříjemných. Zejména na 1.
stupni ZŠ je vztah mezi dítětem a jeho učitelem či učitelkou zcela zásadní. Dítě potřebuje, aby je měl učitel rád, aby
k učiteli cítilo důvěru a aby se na spolupráci a setkávání s ním těšilo. Musí mít pocit, že mu ve škole rozumí, i když
dokonale nesplňuje výkonová očekávání, požadavky osnov, i když je v něčem pozadu či naopak velmi napřed. Dítě se
potřebuje cítit ve škole spokojené, potřebuje chodit do školy rádo. Pedagogická očekávání nesmí nikdy zastínit
potřebu zdravého vývoje dítěte. Ambice učitele děti něčemu naučit nikdy nesmí zastínit ambici mít ve třídě spokojené
děti. Děti se chtějí učit, do první třídy se těší, chtějí být velké a chytré. Pokud se chceme dozvědět, zda to děláme
dobře, zeptejme se jich, zda se těší i do druhé třídy.
Psychické stavy žáka výrazně ovlivňují průběh a výsledky učení. Pro učení je důležité udržování stavu optimální
pozornosti, která je ovlivňována dalšími faktory, jako je únava.
Únava - vzniká jako důsledek činnosti člověka, je to psychofyzický stav lidského organismu. Podstatou únavy je
porucha mezi základními nervovými procesy, mezi podrážděním a útlumem
Příznaky únavy - nechuť k práci, nezájem, nejistota, nerovnoměrnost výkonu, pokles iniciativy, podrážděnost,
neadekvátní reakce, zhoršení spolupráce, změny pozornosti, zhoršení motorické činnosti, prodloužení reakční doby,
poruchy úsudku.
Druhy únavy: subjektivní - objektivní; emocionální - tělesná (fyzická) - psychická;