SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Haló efekt – jedna nápadná (kladná nebo záporná) vlastnost člověka – první dojem – nás ovlivní natolik, že
hodnotíme zobecněně všechny jeho vlastnosti. Příznivý dojem podporuje zdůraznění kladných vlastností, nepříznivý
dojem má opačné účinky.
Stereotypizace – zej. u učitelů na 2. st. ZŠ a na SŠ, který se setkává s větším počtem žáků a nemůže každého z nich
důkladně poznat si pomáhá tím, že je zařazuje do některého z několika schémat, typů (např. podle prospěchu, nadání,
svědomitosti, temperamentu, rodinných podmínek aj.) se kterými se dosud často setkávali.
Vysvětlování projevů osobnosti jedinou příčinou – učitelé často jednoznačně usuzují z žákova výkonu na jeho
schopnosti, z jeho chování na „vychovanost či nevychovanost z rodiny“ apod. V lidské činnosti a jejích produktech
působí však větší počet podmínek – schopností, motivace, aktuálního psychického stavu, situace v rodině, ve školní
třídě, zdravotního stavu žáka apod. Učitel by se proto neměl ukvapovat s usuzováním na jednu příčinu žákova chování
Přeceňování psychických vlastností a podceňování situačních vlivů – žák se často odvolává na vnější podmínky (a
tím ospravedlňuje svůj nezdar). Učitel má tendenci připisovat žákův nezdar jeho vnitřním vlastnostem – jako
nedostatek schopností a svědomitosti a zanedbávat tak situační, vnější podmínky. Záleží však jak na vnějších, tak na
vnitřních podmínkách žákovy činnosti.
Předpoklad neměnnosti psychických vlastností, přehlížení možností dalšího vývoje osobnosti – tento předpoklad
vychází z pesimistického postoje k člověku a životu. Učitel si vytváří o žákovi relativně statický obraz, odpovídající
krátkému úseku jeho vývoje. (zvláště nepřiměřené je předpokládat neměnnost vlastností zjištěných u dítěte či
mladistvého, který se ještě prudce vyvíjí)
Shromažďování údajů o osobnosti žáka a jejím vývoji: Učitel je často při poznávání žáků ve výhodě před psychologem a lékařem – je s dětmi v každodenním styku po dobu
celého školního roku, často může žáky sledovat i po několik let, není omezen na jednorázová vyšetření. Učitel má
příležitost zejména: