Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Haló  efekt  –  jedna  nápadná  (kladná  nebo  záporná)  vlastnost  člověka  –  první  dojem  –  nás  ovlivní  natolik,  že 
hodnotíme zobecněně všechny jeho vlastnosti. Příznivý dojem podporuje zdůraznění kladných vlastností, nepříznivý 
dojem má opačné účinky. 
Stereotypizace – zej. u učitelů na 2. st. ZŠ a na SŠ, který se setkává s větším počtem žáků a nemůže každého z nich 
důkladně poznat si pomáhá tím, že je zařazuje do některého z několika schémat, typů (např. podle prospěchu, nadání, 
svědomitosti, temperamentu, rodinných podmínek aj.) se kterými se dosud často setkávali.  
 
Vysvětlování  projevů  osobnosti  jedinou  příčinou  –  učitelé  často  jednoznačně  usuzují  z žákova  výkonu  na  jeho 
schopnosti,  z jeho  chování  na  „vychovanost  či  nevychovanost  z rodiny“  apod.  V lidské  činnosti  a  jejích  produktech 
působí však  větší počet podmínek  – schopností, motivace, aktuálního psychického stavu,  situace v rodině, ve školní 
třídě, zdravotního stavu žáka apod. Učitel by se proto neměl ukvapovat s usuzováním na jednu příčinu žákova chování 
 
Přeceňování psychických vlastností a podceňování situačních vlivů – žák se často odvolává na vnější podmínky (a 
tím  ospravedlňuje  svůj  nezdar).  Učitel  má  tendenci  připisovat  žákův  nezdar  jeho  vnitřním  vlastnostem  –  jako 
nedostatek schopností a svědomitosti a zanedbávat tak situační, vnější podmínky. Záleží však jak na vnějších, tak na 
vnitřních podmínkách žákovy činnosti. 
 
Předpoklad neměnnosti psychických vlastností, přehlížení možností dalšího vývoje osobnosti – tento předpoklad 
vychází z pesimistického postoje k člověku  a životu. Učitel si  vytváří o žákovi  relativně statický obraz, odpovídající 
krátkému  úseku  jeho  vývoje.  (zvláště  nepřiměřené  je  předpokládat  neměnnost  vlastností  zjištěných  u  dítěte  či 
mladistvého, který se ještě prudce vyvíjí) 
 
Shromažďování údajů o osobnosti žáka a jejím vývoji: Učitel je často při poznávání žáků ve výhodě před psychologem a lékařem – je s dětmi v každodenním styku po dobu 
celého  školního  roku,  často  může  žáky  sledovat  i  po  několik  let,  není  omezen  na  jednorázová  vyšetření.  Učitel  má 
příležitost zejména: 

Témata, do kterých materiál patří