Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

93 

Projektivní (otevřené) – např. Jak se asi cítí děti na konci vyučování? 
 
Zásady pro vedení rozhovoru: 
Nejméně  60  %  aktivity  ponechat  na  straně  klienta  (žáka).  Sledovat  emoční  projevy,  neklást  více  otázek  najednou, 
přizpůsobit tempo možnostem klienta, mít trpělivost, neklást doplňující sugestivní otázky, zajistit pocit bezpečí. 
Záznam rozhovoru: papír, rozhovorový list, diktafon, magnetofon, videokamera 

Rozbor  volnějších  písemných  projevů  –  např.  slohové  práce  na  téma  moje  soboty  a  neděle;  moje  prázdniny; 
sourozenci a kamarádi; náš oddíl (zájmový kroužek, parta apod.); kniha, která se mi líbila; film, který se mi líbil; až 
dokončím školu… 

Rozbor výsledků činnosti - podle vypracování  školní úlohy se  usuzuje jaké má žák:  schopnosti a dovednosti, jaký je jeho zájem či  nezájem o 
obor, zda je svědomitý, vytrvalý apod. 

- podobně se postupuje při rozboru výsledků zájmové činnosti, uměleckých děl, technických vynálezů apod. Stejný  produkt  může  být  u  různých  osob  výsledkem  různých  psychických  vlastností,  procesů  a  stavů  a  také  jiných 
vnějších  podmínek  (např.  osobností  vedoucího  zájmového  kroužku,  jeho  postojem  k dítěti,  úrovní  metodické  a 
materiální podpory, vztahy mezi členy kroužku apod.) 

Obecně  lze  říci,  že  dobrý  výsledek  činnosti  zpravidla  znamená,  že  dítě  má  dobře  rozvinutý  soubor  příslušných 
psychických  předpokladů  (pokud  byla  vyloučena  možnost  opisování,  pomoci  spolužáků,  rodičů  atd.)  Naproti  tomu 
špatný  výsledek  činnosti  může  být  u  části  osob  způsoben  nedostatkem  schopností,  ale  u  dalších  osob  mohou  být 
schopnosti dostatečné,  zato působily rušivě jiné podmínky (např. zdravotní  stav). Rozbor výsledků činnosti je proto 
nutný kombinovat s jinými metodami!!! 
 
Sociometrie  
– 
měření interpersonálních vztahů a preferencí, zvláště v malých sociálních skupinách. Jde např. o zjišťování intenzity 
vztahů  (sympatií,  přátelství,  kooperace),  postavení  jedince  ve  skupině  (role,  prestiž,  hierarchické  začlenění)  nebo 
integrace skupiny (stupně soudržnosti, soutěživosti a konkurence) 
 
V sociometrickém testu – např. otázky typu: „Koho máš ve třídě nejraději?“, „S kým bys chtěl sedět v lavici?“  
Projektivní  technika  –  nedokončené  věty:  např.  Rád  bych,  kdyby  v naší  škole……. Pozitivně 

Témata, do kterých materiál patří