SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
senzomotorické (plavání, jízda na kole, lyžování, …)
o
intelektuální (využití Pythagorovy věty, čtení, …)
o
sociálně interakční (např. dovednost zdůvodnit lidem, proč mají respektovat určité rozhodnutí, dovednost
instruovat pracovníky,…)
Návyky – zautomatizované způsoby chování
- opakováním získaný sklon, bez potřeby vědomé kontroly
Podle společenské hodnoty rozlišujeme návyky:
o
kladné: pořádnost, zdravý životní režim
o
záporné = zlozvyky: nepořádnost, nešetrnost, návykové pijáctví, kouření, lhavost, kousání nehtů
Možnosti přetvářet nebo měnit silně zafixované návyky s věkem ubývá. Chování člověka se stává rigidnějším –
tužším. Mezi jednotlivými lidmi jsou však v tomto ohledu značně individuální rozdíly.
Kognitivní rozvoj Kognitivní vývoj a utváření pojmů popsal Jean Piaget (1896 – 1980)
- teorie založená na zrání, vysvětluje, jak si děti vytvářejí pojmy
- dítě prochází fázemi vývoje až k nejvyšší formě, postupně se vyvíjí
1. stádium – senzomotorické období (0 – 2 roky)
2. stádium – předoperační období (2 – 7 let)
předpojmové, symbolické (2 – 4 roky), názorné, intuitivní (4 – 7 let)
3. stádium – konkrétních logických operací (7 – 11 let)
4. stádium – formálních operací (od 12 let)
Senzomotorické období
- jde o období primárního rozvoje poznávacích procesů. Jeho označení vyplývá ze skutečnosti, že poznávání malého
dítěte je závislé na smyslovém vnímání a motorických dovednostech (tj. manipulaci s poznávanými objekty).
Poznávání a učení probíhá na úrovni konkrétního kontaktu s reálným světem.