Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Stadium formálních operací  Dospívající jsou již schopni uvažovat i  hypoteticky, aniž by k tomu potřebovali 

konkrétní zkušenost. Uvažují již o různých možnostech, dokonce i těch které reálně neexistují. Nový způsob 
myšlení – 
abstraktní myšlení (je také předpokladem pochopení látky mnoha vyučovacích předmětů např. v 

matematice,  fyzice).  Dospívající mají  potřebu  i  schopnost  uvažovat  abstraktně  o  tom,  co  by  mohlo  nebo 
mělo být. Význam pro učitele: 
učitel by měl vědět v jakém stadiu kognitivního vývoje se dítě nachází 
měl by tomu přizpůsobovat vyučovací metody 
- poskytovat příležitost k porozumění na vyšších úrovních 
- stadium formálních operací usnadňuje předávání abstraktních znalostí  
 

„Intelektové“ učení 
Kognitivní učení 
– je učením , k němuž dochází prostřednictvím zpracování různých informací. Zahrnuje získávání 
informací, poznávání a porozumění různých vztahů i obecnějších pravidel, která za daných podmínek platí. 
- jeho efektivita závisí na dosažené úrovni rozumových schopností jedince. 
- kognitivní učení je u člověka (s výjimkou počátečního období života) většinou zprostředkované  řečí  - tzn. zahrnuje 
učení na různé úrovni obecnosti: může jít o pojmy, obecná pravidla a principy, i poznávací strategie. 
 
1)
 Učení pojmům (porozumění jejich obsahu) probíhá již od dětství. 

Vytváření soustav představ a pojmů Myšlení vytváří pojmy a dále s nimi operuje. 

Pojem – mentální reprezentace určité skupiny objektů, vystihuje jejich podstatné znaky. 
pojem    x    představa           strom    x    lípa, bříza, smrk 
Při vyslovení slova strom se lidem vybaví různé zrakové představy (lípa, bříza, smrk,…) 
Pojem – vyjadřuje to, co je společné 
            - vyjadřuje se slovem 
Pojmové učení – vytváření, osvojování a strukturování pojmů myšlenkovými operacemi,  
(zvl. zobecňováním a  abstrakcí), včetně logických operací, nejlépe v návaznosti na zkušenost. 
 
2) Osvojování obecných pravidel a principů 
(tj. pravidel řešení problémů, fungování světa atd.) 
Obecný princip je užitečný jedině tehdy, když člověk chápe jeho smysl a dovede diferencovat situace, na něž by se dal 
aplikovat (tj. ty, které mají  určité společné základní znaky). Jestliže jedinec pravidlo nepochopí a  osvojí si je pouze 
mechanicky, nedovede potom tyto a společné znaky najít. 
 
3) Poznávací strategie 

Témata, do kterých materiál patří