SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Předoperační období
a) předpojmové, symbolické
Dítě užívá symboly k označování objektů nebo činností, aniž by objekty muselo vidět nebo činnost skutečně provádět.
Symbolické myšlení se projevuje v dětské hře – např. dítě krmí panenku kamínky, které představují bonbony. Jasně si
při tom uvědomuje, že kamínek symbolizuje bonbon a bonbon je symbolizován.
b) názorné, intuitivní
Dítě začíná uvažovat v pojmech, které vznikají na základě vystižení podstatných podobností. Dítě začíná chápat, že
některé předměty může pojmenovat společným názvem – např. stromy, hračky,
Myšlení předškolního dítěte ještě nerespektuje zákony logiky - je „prelogické“, a tudíž je nepřesné, má mnohá
omezení. Dětské uvažování ulpívá na zjevné podobě světa.
Centrace – dítě se soustředí (ulpívá) pouze na jeden znak (obvykle vizuálně nápadný) a přehlíží ostatní méně
výrazné, i když mnohdy významnější znakyNapř. naplníme-li dvě stejné sklenice tekutinou – dítě vidí, že je v nich stejně, pak obsah jedné přelijeme do
úzké vysoké sklenice - dítě tvrdí, že je v ní „víc“ tekutiny pouze proto, že její hladina je výše.
Egocentrismus – dítě není schopno vidět svět jinak, než ze sebestředného, subjektivního hlediska. Děti si
ještě nedokáží uvědomit, že mohou být i jiná hlediska, než jejich vlastní.Např. když dítě nechce, aby je někdo jiný viděl, zakrývá si rukama oči
nebo např. 4leté dítě odpoví kladně na otázku zda má bratra, avšak na otázku, zda-li má jeho bratr sourozence
odpoví záporně. Dle jeho názoru nemá, protože v rodině žádné další dítě není (sebe vynechá).