SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Senzomotorické učení a dovednosti druh učení, kterým získáváme předpoklad k vykonávání činnosti náročné na vnímání, pohyb a jejich vzájemné spojení
př: fyzická práce, sport, hudebka-klavír
probíhá tehdy , když se dítě učí chodit manipulovat s předměty, psaní, kreslení rýsování
Základní ukazatel toho, že si člověk osvojil určitou senzomotorickou dovednost:
1. kvalita průběhu činnosti a jejích výsledků: správné plnění úkolu, dosahování cíle, zmenšení počtu chyb,
zejména odstranění hrubých chyb
2. rychlost, zvýšení výkonu
3. snížení únavy
4. dobrá metoda vykonávání činnosti, způsob, styl činnosti
Průběh osvojování senzomotorických dovedností:
1,počáteční seznámení žáka s úkolem, s činností se způsobem podmínkami jeho vykonávání
nápodoba, využívá instrukce učitele i své zkušenosti z podobných činností. Sám zkouší vykonávat novou činnost. Tím
se s ní seznamuje a hledá způsoby, jak ji zvládnout.
Využíváme - názornou ukázku, slovní vysvětlení, instruktáž, písemný návod, příručka.
2. Cvičení Žák opakovaně vykonává činnost, které se učí. Důležité jsou motivace, metoda učení, která zahrnuje soustavnost
v opakování.
Zpočátku nacvičujeme v pomalejším tempu se snahou o dosažení kvalitních výsledků, o prevenci chyb, o
jejich rozbor a překonání, pokud se vyskytly. Pak lze teprve rychlost zvyšovat.
3. Kontrola a sebekontrola (zpětná vazba)
další opakování, zdokonalování až do automatizace (tj. přechod ke kvalitnímu a rychlému vykonávání
činnosti bez detailní vědomé kontroly). Vědomá kontrola a regulace se soustředí jen na vybrané obtížné