Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

a)  vnější – výchovné zásady, stanovení přiměřených požadavků na dítě (s přihlédnutím k věku a zvláštnostem 

dítěte) 

b)  vnitřní – utvoření mravních návyků, pocit mravní závaznosti (přání, autorita, pokyny), samostatný smysl pro 

povinnost (čestnost, pravdomluvnost) 

 
Přehled některých zásad a forem, kterými učitel realizuje sociálně integrační způsob výchovy: 

Přiznává žákům lidská práva a důstojnost,respektuje jejich osobnost, neponižuje je,  

Neprojevuje sílu, moc, převahu nad žáky. Vlastních sil užívá pro druhé a ne proti nim. 

Je spravedlivý, nenadržuje jedněm, není zaujatý k druhým 

Projevuje důvěru k žákům, očekává od nich, že splní jeho požadavky. 

Chová se klidně, bez nervozity a úzkosti, bez agresivních výbuchů. 

Snaží se porozumět žákům a pomoci jim, je ochoten mluvit s nimi i o věcech, které se           

102 

netýkají přímo školy, práce, povinností, 

Ve svém chování a jednání přihlíží k myšlení a citům žáků. 

Podporuje samostatnost a iniciativu žáků, dává jim podíl na odpovědnosti a rozhodování 

Působí spíše vlastním příkladem než přímými příkazy a zákazy 

Při vyučování nemluví stále sám, nechá mluvit žáky 

Neužívá příliš často odměny a trest 

Nemůže se zcela obejít bez trestů: trestá však tak, aby neponižoval žáka;  

Pomáhá izolovaným jednotlivcům zařadit se do skupiny. Dbá na to, aby byly ve skupině správné vztahy, aby např. 
silnější nebyli bezohlední ke slabším. 

Formování zájmů 
Zájem
 – je trvalá snaha člověka zabývat se předměty, nebo činnostmi, kterého upoutávají z poznávací, nebo citové 
stránky. Vyznačuje se trvalým zaujetím, které je výběrové, přičemž předmět zájmu je pokládán za něco důležitého a 
zabývání se jím je preferováno před jinými aktivitami. 
Charakteristika zájmu: - hloubka (jak moc se o obor zajímáme);  
                                     - trvalost – přechodnost; 
                                     - jednostrannost – mnohostrannost 
- zájmy mohou přispívat k tomu, aby byl život radostný, vnitřně bohatý, smysluplný 
- naopak nedostatek zájmů bývá spjat s nudou, životní nespokojeností, nebo i s nežádoucími až patologickými 
formami života. U dětí a mládeže je nedostatek zájmů spjat s prospěchovými i kázeňskými problémy 

Témata, do kterých materiál patří