SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
a) vnější – výchovné zásady, stanovení přiměřených požadavků na dítě (s přihlédnutím k věku a zvláštnostem
dítěte)
b) vnitřní – utvoření mravních návyků, pocit mravní závaznosti (přání, autorita, pokyny), samostatný smysl pro
povinnost (čestnost, pravdomluvnost)
Přehled některých zásad a forem, kterými učitel realizuje sociálně integrační způsob výchovy:
-
Přiznává žákům lidská práva a důstojnost,respektuje jejich osobnost, neponižuje je,
-
Neprojevuje sílu, moc, převahu nad žáky. Vlastních sil užívá pro druhé a ne proti nim.
-
Je spravedlivý, nenadržuje jedněm, není zaujatý k druhým
-
Projevuje důvěru k žákům, očekává od nich, že splní jeho požadavky.
-
Chová se klidně, bez nervozity a úzkosti, bez agresivních výbuchů.
-
Snaží se porozumět žákům a pomoci jim, je ochoten mluvit s nimi i o věcech, které se
102
netýkají přímo školy, práce, povinností,
-
Ve svém chování a jednání přihlíží k myšlení a citům žáků.
-
Podporuje samostatnost a iniciativu žáků, dává jim podíl na odpovědnosti a rozhodování
-
Působí spíše vlastním příkladem než přímými příkazy a zákazy
-
Při vyučování nemluví stále sám, nechá mluvit žáky
-
Neužívá příliš často odměny a trest
-
Nemůže se zcela obejít bez trestů: trestá však tak, aby neponižoval žáka;
-
Pomáhá izolovaným jednotlivcům zařadit se do skupiny. Dbá na to, aby byly ve skupině správné vztahy, aby např.
silnější nebyli bezohlední ke slabším.
Formování zájmů
Zájem – je trvalá snaha člověka zabývat se předměty, nebo činnostmi, kterého upoutávají z poznávací, nebo citové
stránky. Vyznačuje se trvalým zaujetím, které je výběrové, přičemž předmět zájmu je pokládán za něco důležitého a
zabývání se jím je preferováno před jinými aktivitami.
Charakteristika zájmu: - hloubka (jak moc se o obor zajímáme);
- trvalost – přechodnost;
- jednostrannost – mnohostrannost
- zájmy mohou přispívat k tomu, aby byl život radostný, vnitřně bohatý, smysluplný
- naopak nedostatek zájmů bývá spjat s nudou, životní nespokojeností, nebo i s nežádoucími až patologickými
formami života. U dětí a mládeže je nedostatek zájmů spjat s prospěchovými i kázeňskými problémy