SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
sebehodnocení profesní, studijní, mocenské, ekonomické, estetické aj. tato osobní sebehodnocení jsou často
proměnlivá, avšak dynamika jejich kolísání zpravidla nemění relativně ustálený celkový postoj k sobě.
Celková sebeúcta tvoří subjektivně zobecněný přístup každého jedince k sobě samému. Vyjadřuje tedy „jak se kdo
považuje za schopného, významného, úspěšného či váženého“, je to tedy vždy pouze osobní hodnotící soud.
Úroveň sebevědomí:
1. nízké – sebepodceňování, negativní obraz sebe sama
2. nadměrné – menší sebekritičnost
3. přiměřené – znakem vyspělé osobnosti
Sebehodnocení může buď stenizovat, nebo naopak až ochromovat. Zakomplexovaný člověk nevyužívá své skutečné
možnosti. („Se sebedůvěrou jedince, zanikají i jeho schopností.“) Existuje sebehodnocení dílčí (profesní, studijní,
mocenské, ekonomické, estetické aj.) a celkové (obecná hodnota, jakou si jedinec přisuzuje).
Vývoj sebehodnocení bývá důsledkem:
a) sociálního učení (vliv rodiny, školy, zájmových skupin atp.),
b) srovnáváním s vlastními požadavky na sebe (samostatné posuzování dosahovaných výsledků, „supercenzor“,
potřeba přiměřené rovnováhy sebekontroly a spontánnosti, nebezpečí fixace „falešné druhé přirozenosti“),
c) primárnější charakteristiky osobnosti(extroverze, stabilita, samostatnost, originalita aj.) působící bez ohledu na
vnější okolnosti.
(Čačka)
Sebepojetí Sebepojetí (jaký se mi líbí být) je představa sebe sama, jak jedinec vidí sám sebe. Představuje také vnitřní obraz sebe,
jakému se každý usiluje podobat.
Dítě má ideál vlastní osoby, vliv vzorů (6-12 let): rodiče, herci, sportovci, literární hrdinové – vlastnosti (odvaha,
ochota, šlechetnost, …) = orientace na inteligenci, poznatky, silnou vůli.
Adolescenti – hledání identity – vnitřní a vnější harmonie
Typy sebepojetí