Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Heteronomní morálka – v období předškolního věku a při vstupu do školy. Je určována příkazy a zákazy dospělých 
(rodičů,  později  učitelů),  kteří  určují  co  je  správné  a  co  je  špatné.  Jednání,  které  autority  schvalují  je  dítětem 
hodnoceno jako „dobré“, pokud je jimi zakazováno, dítě je hodnotí jako „špatné“. 

Autonomní morálka – kolem 8 let se dítě dostává na tuto úroveň. Dítě uznává určité jednání za správné či nesprávné 
samo o sobě, bez ohledu na příkaz či názor autority dospělého. Dítě má však stanoveny zásady, jenž platí stejně pro 
všechny a  za  všech okolností.  Až  ve věku 11, 12 let začíná přihlížet k motivům jednání  – bere ohled na situaci,  na 
vnější podmínky i vnitřní pohnutky. 

Na Piageta navázal L.Kohlberg – rozlišil 6  stadií vývoje morálky seskupených pod 3 obecná stadia, která odpovídají 
stupňům kognitivního vývoje dle Piageta. 

I. Předkonvenční úroveň (Piagetovo přeoperační stadium myšlení, 2-7 let) 

Dítě se chová bez ohledu na druhé, morální normu dodržuje jen pod tlakem odměn a trestů. 

II. Konvenční úroveň (Piagetovo stadium konkrétních myšlenkových operací, 7–11 let) 

106 

Dítě se přizpůsobilo tlaku výchovy a společnosti, řídí se konvencí, tím, co se od něj očekává. 

III. Postkonvenční úroveň (Piagetovo stadium formálních myšlenkových operací, od 12 let) 

Mladiství se řídí svými vnitřními principy, které pochopil a převzal za své. 

Důležitý je rozdíl také mezi typicky mužskou a ženskou morálkou.  

mužská  morálka  =  „morálka  spravedlnosti“  –  strohá,  rigidní,  nepřihlíží  dostatečně  k vnitřnímu  stavu  a  motivaci 
jednajících osob a ke zvláštnosti situace 

Témata, do kterých materiál patří