SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Heteronomní morálka – v období předškolního věku a při vstupu do školy. Je určována příkazy a zákazy dospělých
(rodičů, později učitelů), kteří určují co je správné a co je špatné. Jednání, které autority schvalují je dítětem
hodnoceno jako „dobré“, pokud je jimi zakazováno, dítě je hodnotí jako „špatné“.
Autonomní morálka – kolem 8 let se dítě dostává na tuto úroveň. Dítě uznává určité jednání za správné či nesprávné
samo o sobě, bez ohledu na příkaz či názor autority dospělého. Dítě má však stanoveny zásady, jenž platí stejně pro
všechny a za všech okolností. Až ve věku 11, 12 let začíná přihlížet k motivům jednání – bere ohled na situaci, na
vnější podmínky i vnitřní pohnutky.
Na Piageta navázal L.Kohlberg – rozlišil 6 stadií vývoje morálky seskupených pod 3 obecná stadia, která odpovídají
stupňům kognitivního vývoje dle Piageta.
I. Předkonvenční úroveň (Piagetovo přeoperační stadium myšlení, 2-7 let)
Dítě se chová bez ohledu na druhé, morální normu dodržuje jen pod tlakem odměn a trestů.
II. Konvenční úroveň (Piagetovo stadium konkrétních myšlenkových operací, 7–11 let)
106
Dítě se přizpůsobilo tlaku výchovy a společnosti, řídí se konvencí, tím, co se od něj očekává.
III. Postkonvenční úroveň (Piagetovo stadium formálních myšlenkových operací, od 12 let)
Mladiství se řídí svými vnitřními principy, které pochopil a převzal za své.
Důležitý je rozdíl také mezi typicky mužskou a ženskou morálkou.
mužská morálka = „morálka spravedlnosti“ – strohá, rigidní, nepřihlíží dostatečně k vnitřnímu stavu a motivaci
jednajících osob a ke zvláštnosti situace