SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Druhy zájmů:
1. materiální – snaha uspokojit své materiální potřeby
2. společenské – nesledují osobní cíle, ale úsilí přispět ke společné věci
3. duchovní – intenzivní snaha poznávat různé oblasti života
4. aktivní – do jejichž činnosti se zapojujeme
5. pasivní – člověk nevyvíjí aktivitu, pouze vnímá předmět svého zájmu
Záliba = vyhraněný zájem.
Vývoj zájmů:
Zájem představuje nejen citově přitažlivou, ale i trvalejší zaměřenost na určitou oblast s cílovou orientací.
Zájmy zahrnují poznávací, citové i volní funkce, projevují se ve hře, zpočátku nevyhraněné.
Při analýze zájmů dětí sledujeme zaměření, intenzitu a strukturu pohnutek.
8 – 9 let→ zájem se projevuje jako „největší radost“ ze zvládnutí (háčkování, šplhu, …), „touha“ po zvládnutí
(hvězdy, plavání, …) . Děti zpočátku kopírují zájmy okolí.
9 – 12 let → zájmy orientované na vrstevnické skupiny – kopaná, vybíjená, … Provozování zájmů v zařízeních pro
mládež (kde zájmy chybí – delikvence,…)
13 – 18 let → zájmy se vyhraňují, stabilizují, zůstávají však jedinečné. Svoboda jejich volby, intenzita a charakter je
závislá na vývoji dané životní situaci. Nejrozšířenější: zájem o sport, s věkem posun do oblasti technické, humanitní,
umělecké, přírodovědné, ….
Diferenciace zájmů je vázána na:
- vzdělání
- pohlaví
- inteligenci
Formování sebehodnocení a sebepojetí Mnoho problémů – výchovných i mentálně hygienických je spjato s nedostatky ve formování autoregulačního
subsystému osobnosti, který se označuje termínem já (self). Jeho složky jsou: sebepojetí; sebehodnocení; sebedůvěra;
názory na sebe samého ve vztahu ke světu; hodnoty, které člověk přijal za své; aktivnost – pasivnost osobnosti.
Sebehodnocení – vědomé prožívání vlastní sociální pozice
Sebehodnocení se pohybuje od nepřiměřeného sebevědomí až k pocitům méněcennosti.
Špatný prospěch, nezájem o učení a kázeňské problémy v mnoha případech závisí na žákově nízkém sebepojetí a
sebehodnocení. Když mladiství nemá sebedůvěru, nevěří ve svou kompetentnost a neosvojil si aktivní techniky