Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Druhy zájmů: 
1. materiální – snaha uspokojit své materiální potřeby 
2. společenské – nesledují osobní cíle, ale úsilí přispět ke společné věci 
3. duchovní – intenzivní snaha poznávat různé oblasti života 
4. aktivní – do jejichž činnosti se zapojujeme 
5. pasivní – člověk nevyvíjí aktivitu, pouze vnímá předmět svého zájmu 
 
Záliba = vyhraněný zájem. 
 

Vývoj zájmů: 
Zájem představuje nejen citově přitažlivou, ale i trvalejší zaměřenost na určitou oblast s cílovou orientací. 
Zájmy zahrnují poznávací, citové i volní funkce, projevují se ve hře, zpočátku nevyhraněné. 
Při analýze zájmů dětí sledujeme zaměření, intenzitu a strukturu pohnutek. 
 
8 – 9 let→ zájem se projevuje jako „největší radost“ ze zvládnutí (háčkování, šplhu, …), „touha“ po zvládnutí 
(hvězdy, plavání, …) . Děti zpočátku kopírují zájmy okolí. 
9 – 12 let → zájmy orientované na vrstevnické skupiny – kopaná, vybíjená, … Provozování zájmů v zařízeních pro 
mládež (kde zájmy chybí – delikvence,…) 
13 – 18 let → zájmy se vyhraňují, stabilizují, zůstávají však jedinečné. Svoboda jejich volby, intenzita a charakter je 
závislá na vývoji dané životní situaci. Nejrozšířenější: zájem o sport, s věkem posun do oblasti technické, humanitní, 
umělecké, přírodovědné, …. 
 
Diferenciace zájmů je vázána na: 
- vzdělání 
- pohlaví 
- inteligenci 

Formování sebehodnocení a sebepojetí Mnoho  problémů  –  výchovných  i  mentálně  hygienických  je  spjato  s nedostatky  ve  formování  autoregulačního 
subsystému osobnosti, který se označuje termínem já (self). Jeho složky jsou: sebepojetí; sebehodnocení; sebedůvěra; 
názory na sebe samého ve vztahu ke světu; hodnoty, které člověk přijal za své; aktivnost – pasivnost osobnosti. 
Sebehodnocení – vědomé prožívání vlastní sociální pozice 
Sebehodnocení se pohybuje od nepřiměřeného sebevědomí až k pocitům méněcennosti. 
 
Špatný  prospěch,  nezájem  o  učení  a  kázeňské  problémy  v mnoha  případech  závisí  na  žákově  nízkém  sebepojetí  a 
sebehodnocení.  Když  mladiství  nemá  sebedůvěru,  nevěří  ve  svou  kompetentnost  a  neosvojil  si  aktivní  techniky 

Témata, do kterých materiál patří