Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Sémantická paměť Sémantická paměť – je nezbytná pro užívání jazyka 
- slouží k uchování a využívání znalostí o slovech a pojmech, jejich vlastnostech a vztazích. 
Zpracování informací v sémantické paměti: 

  hloubkové zpracování 
  zpracování typu „shora dolů/ odspoda nahoru“ 
  zpracování reorganizováním 

Nelineární reprezentace učiva -  jsou  založeny  na  myšlence  uspořádat  a  co  nejlépe  a  nejpřehledněji  klíčové  pojmy  a  vztahy,  „vizualizovat“  je  a 
vytvořit si náčrtem, schématem snadno dostupnou abstraktní „vnější paměť“ 

100 

1. Vytváření sítí  
- teoretické východisko: sémantická paměť 
- identifikovat klíčové pojmy v textu 
- identifikovat nejdůležitější vztahy 
- snaha o co nejlepší rozložení a propojení pojmů 
 
2. Strukturování klíčových pojmů
 
- východisko: teorie čtení textu s porozuměním 
Čtení textu třikrát: 

První  čtení:  orientační  seznámení  s textem.  Žák  pročítá  názvy  kapitol,  názvy  oddílů,  dívá  se  na  souhrn,  prohlíží  si 
tabulky, obrázky, grafy, apod. – vytvoří si schéma – „hierarchickou kostru“ – zapíše si nejdůležitější pojmy. 
Druhé  čtení:  podrobné  čtení,  snaží  se  porozumět  textu,  začíná  se  věnovat  charakteristikám  klíčových  pojmů, 
vyhledává  důležitější  vztahy,  ale  zatím  nezabíhá  do  příliš  velkých  detailů  –  původní  pojmová  kostra  se  začíná 
„obalovat“ dalšími charakteristikami. 
Třetí  čtení:  rychlé  procházení  textem,  žák  vyhledává  drobnější  detaily,  které  připojuje,  „navěšuje“  na  obohacenou 
kostru  - schéma dokončeno. 
 
3. Vytváření schémat
  
- je podobné vytváření sítí – úsečky znázorňující vztahy jsou však označovány konvenčními symboly (grafickými), ne 
písmeny 
 
4. Vytváření map 
 
- východisko: teorie učení textu s porozuměním (teorie propozic) a teorie zpracování informací „shora dolů/odspoda 
nahoru“ 
- předpokládá se, že každý text se skládá z hierarchicky uspořádaných propozic  
- propozice = „textová jednotka“-znalostní jednotka, která se skládá ze 2 pojmů a vztahu mezi nimi 
- při mapování je možné každý nalezený vztah vyjádřit určitým, obecně srozumitelným symbolem 
 
Pojmové mapování:
  
(označení pro skupinu různých přístupů ke strukturování učiva) 
Výhody pro žáky: - oproti tradičnímu výkladu učitele či učebnice, tradičním poznámkám z výuky 

Témata, do kterých materiál patří