SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
103
zvládání překážek, nevytyčuje si náročnější cíle nebo si nevytyčuje vůbec žádné, žije ze dne na den, nejvýše se snaží
zabavit – snadno se tak připojí ke skupině, která vyhledává vzrušení v delikventním chování, v alkoholismu apod.
Sebepojetí a sebehodnocení a také vytyčování cílů a úsilí o jejich dosažení závisí na:
o
úspěších a nezdarech v činnosti
o
názorech a hodnocení druhých lidí
o
psychofyziologickém stavu, zdraví a nemoci
o
vnějších podmínkách
o
sociálních vlivech
o aktivnosti a pasivnosti osobnosti
Jsou však také podmínky které působí ve směru opačném (snižují sebepojetí a sebehodnocení, ztěžují vytyčování cílů
a zdolávání překážek na cestě k nim). Je to:
psychická deprivace v dětství
chladný až záporný emoční vztah rodičů k dítěti
nedostatek příležitostí k činnostem, k hrám, učení a vzdělávání, zájmovým činnostem
absence společných činností realizovaných v příznivém emočním klimatu
ironizování dítěte, posměch při nezdarech, nedůvěra k možnostem dítěte
neadekvátní požadavky na dítě, buď příliš vysoké (perfekcionismus dospělých, přehlížení možností dítěte
v příslušném období jeho vývoje) nebo naopak absence požadavků
biologické podmínky a sociální reakce na ně (děti a mladiství mají komplex méněcennosti např. z obezity,
menší výšky apod.) = posměch vrstevníků, někdy i dospělých
Druhy sebehodnocení:
1. jednorozměrnost x vícerozměrnost
2. celkové x dílčí
3. chronické x aktuální
Dílčí sebehodnocení jsou vztahována jen k určitým předmětovým okruhům a některým jejich stránkám jako např.