SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
a) difúzní identita → pasivní přebírání postojů, nevyzrálost (1 – 2. třída)
b) přijatá identita → cíle, postoje, ideály, hodnoty přijaty z modelů dospělých bez kritického zhodnocení
(školní věk)
104
c) moratorium → experimentování, zkoušení různých způsobů chování, získávání zkušeností s jejich odezvou,
nedospívá k závažným rozhodnutím (puberta)
d) zralá identita → osobitost v rozhodování a sebeřízení
Sebepojetí má řadu dimenzí:
zobrazení Já (Já jsem především …) – člověk si o sobě činí právě jeden obraz (v něčem skutečnosti přiměřený,
v něčem vzdálený)
hodnocení Já (mám být …) – ke svému obrazu má člověk i vztah hodnotící, ten bývá závislý na přijatých nárocích
na sebe
směřování (chtěl bych být …) – na rozdíl od hodnocení je zde i činné směřování, někdy i v podobě
sebeuskutečnění ve zvoleném směru
vyjádření moci (mohu učinit …) – možnost dosáhnout určitého výsledku vlastní snahou
vyjádření role (mám dělat …) – společenská role také ovlivňuje chování a prožívání člověka.
Vývoj sebepojetí:
→ začíná třetím rokem života (kdy je již připraven základ sebepojetí vztahovým odlišením „já – ty“ a „osoby –
předmět“.
Sebepojetí (tj. vnitřní obraz sebe, jakému se každý usiluje podobat) i sebehodnocení (tedy výsledek posouzení, do jaké
míry se to daří) jsou nejen všudypřítomnými činiteli usměrňujícími duševní činnost a chování člověka, ale i výrazem
kvalit vlastních aspektů a dosažené zralosti a vyspělosti osobnosti. Avšak i u naprosto zralých a vyrovnaných lidí lze
vždy nalézt určitý stupeň nejednotnosti sebepojetí a kolísavost sebehodnocení.
Sebepojetí:
- jáství, prožívání – emocionalita, volní aktivity – imaginativněemotivní složky
- dítě přechází ze stádia sugesce k autoritě (žalují na sebe, důvěřují autoritě) => dostávají se
do stádia situačního – jsou orientováni na svět kolem, ne na své nitro (já – není středem)
- stadium akční - prepuberta, povrchní sebepoznávání na pozadí „my“
- tak jak je hodnotí skupina, tak oni hodnotí sebe
- sebepojetí – sebehodnocení:
- hlavní složka jáství, důležitý pojem ve výchově
- jak se chci jevit druhým, jakým chci působit dojmem
- tříšť nestabilních a odporujících názorů o sobě (tvrdí o sobě, že se ničeho nebojí, ale před
usnutím u něj někdo musí sedět)
- něco tvrdí, něco jiného dělá
- stává se postupně realističtější (z pilota → mechanik)
- vzory – berličky – rodiče už v 15-ti letech nejsou vzorem
- sebevědomí:
- podstatně ovlivňuje rodina → sebeúcta, optimismus
- rodina nemá dítě příliš chválit ani příliš shazovat – realisticky hodnotit
- zrcadlové teorie – dítě je hodně závislé na tom, co si o něm rodiče říkají
- teorie modelu – dítě se ztotožňuje se sebedůvěrou otce či matky, nezajímá ho hodnocení
- jak pěstovat sebedůvěru?
- nedělat za ně věci, co mohou zvládnout samy, získat optimální přístup k realitě, ke světu
- ve škole – prospěch je výrazem schopností a píle – to si dítě musí uvědomit; nadprůměrné
děti mají se spolužáky problémy
- volný čas - kamarádi – děti nemají vlastní kritéria, hodnotí se podle vydobytého postavení
ve skupině (přezdívky)
- vzdorovitost vede často k samostatnosti, urážlivost - v hrdost (Sobota)
Počátky sebepojetí tvoří na počátku dětství ještě tříšť nestabilních („jsem malá hospodyňka“) a odporujících si názorů
o sobě („nebojsa“ neusne sám, „velká“ se mazlí aj.), které se v dalším vývoji stávají realističtější (pilot mechanikem).
Vzory si děti vybírají postupně stále vzdálenější od rodiny (rodiče v 7 letech jen 30 %, v 10 letech 9 %, v 15letech 0
%). Vliv sexuální rolena hochy (odvaha, nepláče, pere se) a dívky (usměvavá ochota, citlivost, křehkost, vzhled).
(Čačka)
Sebepojetí (Jaký se mi líbí být) je více či méně propracované a ucelené imaginativní „jádro subjektivity“, je to
představa (egoidentita, egokoncepce) „Jak chci působit na jiné“, která se ve své nejvyspělejší podobě stává relativně
stabilním východiskem osobité orientace i projevů osobnosti.
V egoidentitě mohou převládat hlediska: