Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Nejdůležitější  pro  morální  vývoj  dítěte  je  rodina  –  příznivé  emoční  klima,  komunikace,  styl  výchovy,  modely  a 
hodnoty v rodině. Nepříznivé vlivy vrstevníků a sdělovacích prostředků mají silný a dlouhodobější vliv zpravidla jen 
tehdy, když si dítě nepřineslo z rodiny dobré základy morálních postojů, rysů, návyků, emocí, autoregulace. 

107 

Změny osobnosti a převýchova V životě osobnosti má význam jak její stálost, tak její změna. 

- změna je žádoucí při vlastnostech a způsobech chování směřujících k patologii - převýchova 
- uchování stálosti osobnosti (uchování jejich příznivých názorů, postojů, hodnotových orientací, návyků a vlastností) 
je důležitá zejména v situacích, kdy byl jedinec vystaven vlivu nepříznivých podmínek a pobídek. Takže je důležité 
posílit  odolnost  proti nežádoucím  vlivům:  např.  delikventní  skupiny,  televizní  pořady  s agresivní  tematikou,  proti 
závislosti na kouření, alkoholu, drogách, herních automatech a počítačových hrách, sektách aj.  
Ve  výchově  a  sebevýchově  můžeme  dosáhnout  dílčích,  krátkodobých  změn  v chování  a  prožívání  nebo  také 
trvalejších změn osobnosti. 
 
A/ Dílčí, krátkodobé změny v chování a prožívání
 = změny psychofyziologického stavu - Např. v situacích, kdy má 
člověk  podat  mimořádný  výkon  –  při  zkoušce,  při  sportovní  nebo  umělecké  soutěži,  při  zvlášť  odpovědné  práci. 
Přitom je unavený, vzrušený, malátný, depresivní – potřebuje vyladit svůj aktuální psychofyziologický stav. Toho lze 
dosáhnout různými prostředky – přirozenými stimulátory, rozcvičkou, relaxačními technikami apod.  
B/ Trvalejší změny osobnosti 
Obtížnější  je  změnit  ty  aspekty  osobnosti,  které  jsou  determinovány  hereditou  –  tzn.  schopnosti,  vlastnosti 
temperamentu.  Větší  možnosti  jsou  u  návyků,  postojů  a  rysů  charakteru,  kt.  jsou  determinovány  sociálním  učením, 
výchovou. 
Změny probíhají snáze v dětství a mládí než-li v dospělosti a v pokročilém věku. 
V psychologii jsou rozpracovány 3 přístupy k navozování trvalejších změn osobnosti: 

Témata, do kterých materiál patří