Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

111 

v nízkém věku se dítě zcela ztotožňuje s určitou osobou – konkrétní ideály 

starší školní věk – více osob – hromadné ideály 

adolescenti  –  zobecněné  ideály  –  určitý  obraz  člověka  s určitými  vlastnostmi  a  jednáním  (bez  konkrétních 
představ osob) - vytváření si ideál tvořený syntézou vlastní různých osob = syntetický model 

Nevědomá nápodoba – často v případě kritiky – mladiství napodobuje určitý model nevědomě, i proti svému záměru, 
např. syn kritizuje otce za impulzivní a dominantní chování a přitom přejímá jeho svědomitost a vytrvalost v práci 
Pozitivní model – takový, který dítě přitahuje a snaží se jej napodobovat 
Negativní model  - („odstrašující příklad“) – „takový nesmím být“, jde o postavu s výrazně negativními, odpuzujícími 
znaky. Např. otec – alkoholik s agresivním chováním – někteří chlapci tento model napodobují, protože v něm spatřují 
model mužnosti, jiní se stávají naopak odpůrci alkoholismu, zde záleží např. na identifikaci chlapce s milující matkou, 
která byla obětí alkoholikovy agresivity. 
 
 Osobnost pedagoga -  učitel  se  může  stát  důležitým  modelem  pro  dítě  či  mladistvého,  v některých  případech  může  i  nahradit  chybějící 
model otce nebo laskavé matky 
Učitel by měl: 

  vzdělávat – zprostředkovávat vědomosti, dovednosti, způsoby myšlení určitého oboru dle jeho aprobace 
  vychovávat – rozvíjet zájmy, postoje, charakter 

Ch.Caselmann rozlišil 2 základní typy učitelů: 
logotrop
 – učitel zaměřený na obor – snaží se vzbudit zájem o obor a co nejvíce z něj  předat žákům; méně se zajímá 
o žáky, kteří neprojevují zájem o jeho obor. Často mívá se žáky značné kázeňské obtíže. 
paidotrop – učitel zaměřený na žáka – spíše se zajímá o žáky, než o obor, snaží se přiblížit k žákům, porozumět jim a 
pomoci.  Může  však  upadat  až  do  nemístné  shovívavosti,  snižuje  požadavky  na  žáky,  nebo  se  dokonce  pokouší 
zasahovat  do  jejich  osobního  života  (podobně  jako  „ochraňující  matka“).  Může  také  podceňovat  prohlubování  své 
odborné kvalifikace. 
 
Oba typy učitelů v krajních podobách vedou k nežádoucím výsledkům. 
 
Klíčové  vlastnosti  učitele
:  Humánní  vztah  k dětem,  empatie,  porozumění,  snaha  pomoci,  kladný  emoční  vztah, 
afiliace – působí v komunikaci se žáky. 
Učitel  by  měl  být  zralou  osobností;  nepříznivě  působí  učitel  nezralý  –  (např.  egocentrický,  agresivní)  člověk,  který 
neumí spolupracovat s lidmi a vážit si jich, který je podezíravý, ukvapeně si činí o lidech úsudek, neuvědomuje si své 
motivy a nedovede regulovat své afekty.  
Nezralá  osobnost  reaguje  a  nezralé  projevy  žáků  (na  hrubé,  agresivní  chování  apod.) podobným  způsobem  –  čímž 
oslabuje možnost výchovného působení.  
Zralá  osobnost  „se  nedá  vyprovokovat“,  reaguje  uvážlivě,  věcně,  projeví  svou  „vnitřní  převahu“,  třída  ji  uzná  a 
přijme její výchovné požadavky. Učitel by měl mít kladné sebehodnocení (znak zralé osobnosti). 
 
Učitel  má  na  žáky  silný  formativní  vliv  –  tzv.  pygmalionský  efekt  =  formování  osobnosti  dítěte  vlivem  učitelova 
očekávání.  Žáci  se  stávají  takovými,  za  jaké  je  učitel  pokládá.  Např.  někdo  označí  žáka  za  velmi  nadaného, 
inteligentního  (i  když  to  tak  není),  učitel  se  k němu  chová  jako  k nadanému  –  žák  se  zlepší  v prospěchu,  v  postoji 
k učení i v IQ testu. 
 
typy učitelů - 
Dóringova typologie

Témata, do kterých materiál patří