SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
111
-
v nízkém věku se dítě zcela ztotožňuje s určitou osobou – konkrétní ideály
-
starší školní věk – více osob – hromadné ideály
-
adolescenti – zobecněné ideály – určitý obraz člověka s určitými vlastnostmi a jednáním (bez konkrétních
představ osob) - vytváření si ideál tvořený syntézou vlastní různých osob = syntetický model
Nevědomá nápodoba – často v případě kritiky – mladiství napodobuje určitý model nevědomě, i proti svému záměru,
např. syn kritizuje otce za impulzivní a dominantní chování a přitom přejímá jeho svědomitost a vytrvalost v práci
Pozitivní model – takový, který dítě přitahuje a snaží se jej napodobovat
Negativní model - („odstrašující příklad“) – „takový nesmím být“, jde o postavu s výrazně negativními, odpuzujícími
znaky. Např. otec – alkoholik s agresivním chováním – někteří chlapci tento model napodobují, protože v něm spatřují
model mužnosti, jiní se stávají naopak odpůrci alkoholismu, zde záleží např. na identifikaci chlapce s milující matkou,
která byla obětí alkoholikovy agresivity.
Osobnost pedagoga - učitel se může stát důležitým modelem pro dítě či mladistvého, v některých případech může i nahradit chybějící
model otce nebo laskavé matky
Učitel by měl:
vzdělávat – zprostředkovávat vědomosti, dovednosti, způsoby myšlení určitého oboru dle jeho aprobace
vychovávat – rozvíjet zájmy, postoje, charakter
Ch.Caselmann rozlišil 2 základní typy učitelů:
logotrop – učitel zaměřený na obor – snaží se vzbudit zájem o obor a co nejvíce z něj předat žákům; méně se zajímá
o žáky, kteří neprojevují zájem o jeho obor. Často mívá se žáky značné kázeňské obtíže.
paidotrop – učitel zaměřený na žáka – spíše se zajímá o žáky, než o obor, snaží se přiblížit k žákům, porozumět jim a
pomoci. Může však upadat až do nemístné shovívavosti, snižuje požadavky na žáky, nebo se dokonce pokouší
zasahovat do jejich osobního života (podobně jako „ochraňující matka“). Může také podceňovat prohlubování své
odborné kvalifikace.
Oba typy učitelů v krajních podobách vedou k nežádoucím výsledkům.
Klíčové vlastnosti učitele: Humánní vztah k dětem, empatie, porozumění, snaha pomoci, kladný emoční vztah,
afiliace – působí v komunikaci se žáky.
Učitel by měl být zralou osobností; nepříznivě působí učitel nezralý – (např. egocentrický, agresivní) člověk, který
neumí spolupracovat s lidmi a vážit si jich, který je podezíravý, ukvapeně si činí o lidech úsudek, neuvědomuje si své
motivy a nedovede regulovat své afekty.
Nezralá osobnost reaguje a nezralé projevy žáků (na hrubé, agresivní chování apod.) podobným způsobem – čímž
oslabuje možnost výchovného působení.
Zralá osobnost „se nedá vyprovokovat“, reaguje uvážlivě, věcně, projeví svou „vnitřní převahu“, třída ji uzná a
přijme její výchovné požadavky. Učitel by měl mít kladné sebehodnocení (znak zralé osobnosti).
Učitel má na žáky silný formativní vliv – tzv. pygmalionský efekt = formování osobnosti dítěte vlivem učitelova
očekávání. Žáci se stávají takovými, za jaké je učitel pokládá. Např. někdo označí žáka za velmi nadaného,
inteligentního (i když to tak není), učitel se k němu chová jako k nadanému – žák se zlepší v prospěchu, v postoji
k učení i v IQ testu.
typy učitelů - Dóringova typologie